fredag 15 juni 2012

Sommarlov!


Har ni följt debatten om vår nya lokalkändis, prästen Ann-Louise Trulsson, som vägrar låta skollagen hindra henne från att välsigna skolbarnen inför sommarlovet? Det var med spänning jag infann mig på barnens två olika skolavslutningar idag för att höra hur prästerna i de olika kyrkorna löst problemet. Grabbarna gick som vanligt i blåsorkester-ledd parad till kyrkan. När prästen gick upp för att prata insåg jag först inte ens att han var präst. Iförd jeansskjorta sa han några väl valda ord om att barnen skulle ta hand om sig under sommarlovet. Han avslutade med frasen "tack för ordet". Nästa skolavslutning blev lite mer intressant. Prästen läste en lång sedelärande berättelse om landet där traditioner plötsligt inte fick hållas. Så närmade han sig slutet och plockade fram ett badmintonracket och en boll. Han sa ungefär att "Nu sitter ni där och undrar om han ska eller om han inte ska. Han ska inte, för det har han lovat skolledningen. Men han tänker. Och alla de där tankarna skickar han nu ut med den här bollen". Och så skjöt han ut badmintonbollen högt över församlingen. Så många ord som rymdes i den där gesten!

Vad tycker ni? Själv anser jag att vi borde ta tillbaka både rätten att få vifta med svenska flaggor och sjunga natonalsången samt rätten att få prata om Gud. Vart är vi på väg egentligen i vår strävan efter att vara politiskt korrekta?


S tar farväl av världens bästa fröken. Lägg märke till den senaste gluggen.
Med tio tandfé-kronor i potten fick han för sig att själv DRA ut tanden.

J uppklädd för skolavslutning. Coola motorcykelåkande, jeansskjorte-iklädda prästen släppte inte ut
 barnen från kyrkan förrän de lät höra ett riktigt sommarskrik a' la Ronja Rövardotter.


Nej, inte skolavslutningsklädsel. Ikväll är hon hos en klasskompis på
 fest med kändistema. Kan någon gissa vem hon föreställer? 




1 kommentar:

  1. Avril så klart! Och för övrigt tycker jag samma som du. Å andra sidan kanske man kan säga att i skolsammanhang kan man hyra kyrkan som "lokal" och då är det rektor som ska tala på avslutningen och inte någon annan. Att vara PK är numera för mig rätt fånigt, men jag kan förstå den goda tanken. Ungefär som att det är bra att hjälpa andra människor så länge som de inte kräver hjälpen och gör det gång på gång. (Jag menar inte att de som hjälper ska bada i tacksamhet, men det där med skuld och skam har ju blivit förbjudet som jag läste någonstans. Intressant.)

    SvaraRadera