söndag 3 juni 2012

Mer om lögner

Läs gärna gårdagens inlägg först, om du inte redan har gjort det.

Två av de vanligaste missuppfattningarna är 1. att lögnare inte vågar möta din blick, utan tittar bort och att 2. lögnare viftar nervöst med händerna. Sanningen? Lyssna på Pamela Meyers föredrag så lär du dig massor om hur man avslöjar en lögnare. De möter visst din blick. Lite för mycket. De är tvärtemot vad vi tror stilla, speciellt i överkroppen. Och visst gick det att se på Bill Clinton att han ljög när han hävdade att han visst inte hade ett förhållande med Monica Lewinski.
.........................................................................
Vad gäller gårdagens text kan du lätt lista ut vilken som är lögn om du vet följande:
  • Ju mer information du ger, desto större risk att något avslöjas. Alltså: lögnare säger mindre och ger färre detaljer. Titta på lögnen om Borta med vinden: 40 ord. Sanningen om Some like it hot är nästan dubbelt så lång. De detaljer som de ger är ofta väldigt specifika.
  • Lögnare försöker ofta distansiera sig själv från sina lögner, så de gör färre referenser till sig själva. I lögnen om Borta med vinden används ordet jag två gånger. I sanningen om Some like it hot: hela sju gånger.
  • I den lögnversionen talas om känslor en gång (rörande). I den sanna versionen görs flera referenser tilll känslor. (älskar/rolig/snygg)
...När jag lärde mig ovanstående så fick jag en liten aha-upplevelse. Jag har alltid stört mig på människor som använder det vaga "man" istället för "jag". Genom att göra det distansierar de ju sig på ett sätt som jag nog tolkat som opålitligt.
Imorgon får du veta mer om lögner.

2 kommentarer:

  1. Spännande info! Det där med att genomskåda falska människor är kanske inte så flummigt som det ibland verkar. Jag kan inte ljuga för människor, för försöker jag blir jag alldeles generad innan jag ens hinner "komma till skott". Och så hatar jag huvudvärk. Speciellt då jag inte har tid med den. Kram! Och tack igen för en fantastisk läsning (fast den gjorde inte huvudvärken bättre).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaha, då vet vi vilket håll du ritade ditt Q...

      Radera