måndag 18 juni 2012

Ny stil

I helgen har jag varit på en föreläsning med företaget Reborn här i Karlskrona. Min kollega på jobbet vann den i en tävling med motiveringen att vi lärare fått jobba hårt hela året och behövde koppla av. Kanske tyckte Eva (föreläsaren) att hon ville göra en insats för alla lärare med ganska erkänt tråkig stil. Vi fick Evas bok Du är din förpackning med oss hem. Jag skulle gärna boka in mig på en stilcoachning hos Eva. Om du, liksom jag, älskar "Gör-om-mig" med lyckliga slut, titta på de här filmerna som Reborn gjort tillsammans med Paul Mitchell. Jättefint. När jag klipper mig nästa gång ska jag absolut gå till deras salong. Reborn har också en blogg.


Bilden lånad från Reborns hemsida

Vissa terminer har jag försökt att jobba med temat "Du själv - ditt eget varumärke" på psykologin. Det är av någon anledning lite provocerande att prata om att folk dömer dig efter dina kläder och din stil. Så ska det ju inte vara? Jo, det är ju insidan som räknas. Men "det är utsidan som ger insidan en chans", som någon jag känner uttryckte det. Här är en övning som jag ibland gett mina elever:
Skriv upp de tio plagg du använder dig mest av. Skriv sedan ner runt tre ord om varje plagg som beskriver vilka signaler just de plaggen skickar till människor som möter dig för första gången (Kom ihåg att du har ungefär tre sekunder på dig att göra ett bra första intryck). Att byta stil - visst kan det göra skillnad på hur du känner dig och hur andra ser på dig. Titta bara här eller här.  

1 kommentar:

  1. Jag vet att min förpackning inte matchar innehållet... :)

    SvaraRadera