tisdag 27 september 2011

Drömtolkning

Jag drömmer med jämna mellanrum om vårt hus. I drömmen ser huset lite annorlunda ut, och gemensamt för alla drömmarna hittills har varit att huset haft ett gigantiskt renoveringsbehov. Jag har läst på en del om drömtolkning, och då lärt mig att om man drömmer om hus så ska man tolka det som att man drömmer om sig själv och sitt eget tillstånd. Därför har det varit ganska deprimerande att jag i alla drömmar fått se upp var jag satt mina fötter av rädsla för att trampa genom trasiga golv. Jag har i drömmen känt en stor sorg över att huset varit i så dåligt skick.

Huset i drömmen är vårt hus men ändå inte
 I morse när jag vaknade visste jag med en gång att jag drömt om huset igen, men den här gången var det annorlunda. Yttervinden var färdigrenoverad. Ett stort, ljust, luftigt rum. Jag tolkar det som att jag mår bra nu? Men vad betyder då de andra rummet som var klara?

Det var tre rum i fil. De två innersta kunde jag inte komma in i ännu, eftersom det inte fanns någon dörr in till dem, och jag vet därför inte hur de ser ut. Det yttersta rummet var mitt alldeles eget rum. Det hade inte ett enda fönster och var inte tapetserat utan hade bara råspont på väggarna. Däremot fanns det redan grejer inställda i skåpen. Massor av kläder. En handväska från Mulberry som jag fått ärva av Tina (tack!) och servisen Gröna Anna, just en sådan som vi hade hemma i Spjutsbygd. Någon som har ett förslag på tolkning?

Edit: Här är svärmors intressanta förslag till tolkning:

Huset är du . Det finns flera våningar i huset. Högst upp ligger vinden. Den symboliserar det högsta, intelligensen eller det andliga. Du har kommit långt inom intelligensen eller och det andliga området. Det är ljust och fint där. Du är tillfreds inom detta eller dessa områden.
 
Så fanns det tre rum till. Två av dom har ingen dörr. Du kommer inte in och vet inte vad som finns där inne. Om du lyckas öppna dörrarna kommer du att upptäcka nya saker om dig själv och du kommer att lära dig mer.. Spännande!
 
Så är det rummet som är ditt eget. Det har inget fönster. Du kan inte se ut. Du är begränsad på något sätt. Det har råspont på väggarna och rummer verkar inte färdigt. I rummet finns ändå skåp med saker i. Kläderna är din personlighet. Du har många kläder, du har många strängar på din lyra. Märkesväskan visar att du har klass. Servisen är från din uppväxt, en viktig del av den du är idag. Sakerna finns i ett skåp. Kanske dags att ta ut dom ur skåpet?
 
Det verkar som om du arbetar med att lära känna dig själv bättre och att du kommit en bra bit på väg. Du mår ju bra på vinden och det är inte fy skam.




1 kommentar:

  1. Jag tycker du ska rådfråga din svärmor. Själv har jag ingen aning, men jag hoppas att den fina vinden betyder att du mår bättre! :) Kramar.

    SvaraRadera