söndag 25 september 2011

Tre sekunder

Idag såg jag tre ungdomar i parken. Genast när jag såg dem tänkte jag att "de är säkert pingstvänner". De kunde ha varit på väg vart som helst, men mycket riktigt svängde de in på gatan där Pingstkyrkan ligger. Mycket riktigt gick de in i Pingstkyrkans lokaler. Jag funderar fortfarande på hur jag så instinkivt visste. De var inte speciellt finklädda. Tjejen hade blött och ofixat hår,jeans och en vanlig tröja på sig, inget smink. Även killarna var vardagsklädda. Var det sättet de hälsade på varandra? Killarna kramade om varandra på ett fint sätt. Fick jag ledtrådar från deras ansiktsuttryck: Var det så att de såg lyckligare eller mer tillfreds ut än de flesta andra? Rörde de sig med större självförtroende än andra ungdomar?

Jag brukar berätta för mina elever att vi tjejer får ett bra uppfattning om vem någon är på tre sekunder. Killar tar tydligen hela sex sekunder på sig att skapa sig en uppfattning om någon. När människor ser dig första gången - vad får de för intryck av dig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar