torsdag 21 mars 2013

Världens coolaste ställe



Ute ligger snön i drivor och jag har lite svårt att förstå att jag för bara några dagar sedan befann mig i 40 graders värme i Sydafrika. Idag drömmer jag mig tillbaka med en bildkavalkad från die hAp, som måste vara det absolut coolaste stället jag någonsin besökt. Vi tillbringade två kvällar där, med fantastiskt god mat, härlig stämning och fint sällskap.
 
Utomhus och inomhus flöt in i varandra.
Denna öppna spis fanns under ett plåttak, med öppna väggar.

Den hemlighetsfulla trädgården harf alltid varit en av mina favoritböcker.
Trädgården på die hAp döljdes även den bakom höga murar,
och precis som i boken väntade överraskningar runt varje hörn.

Vart man än såg fanns vackra stilleben smakfullt arrangerade.

Ägaren har låtit olika konstnärsvänner sköta utsmyckningen.
Tavlorna på väggarna är till salu.

Olika stämning i olika delar av huset. Här orientaliskt.

Vi möttes av en tung doft av rökelse...

...och överallt i trädgården hade de tänt stearinljus.
De var nedstuckna i rabatter och krukor. Magiskt!

Mörkret föll tidigt, vilket skapade en trolsk stämning i trädgården.

Dagens citat. Väldigt tänkvärt. Testa redan idag!

Porlande vatten är aldrig fel.
Ägaren har även en butik där han säljer de stora krukor som står i trädgården.
Han ställer även ut krukorna runt om i grannskapet för att göra tråkiga omgivningar lite vackrare.

Tänk om vi hade ett sådant uterum på Sturkö!

Visst är det vackert?

Min favoritbild. Jag älskar portar.
Jag har haft flera portar som bakgrundsbild på mobilen de senaste åren.
Symboliken i det är att bakom varje stängd dörr väntar äventyr.
Jag väljer själv vilka jag vill öppna och vilka jag lämnar stängda.

I Sydafrika finns otroligt mycket symbolik,
och för nästan alla människor vi mötte var tron på något högre en helt naturlig del av vardagen.
Kanske är det en av orsakerna till att sydafrikanerna verkar vara så mycket lyckligare än vi svenskar.
 

4 kommentarer:

  1. Underbar bildkavalkad! Tack.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju alltid så svårt att förmedla helheten av ett ställe med bilder.. Man måste se det för att uppleva det. Speciellt när lukter,ljud och stämning är så stor del av upplevelsen.

      Radera
  2. Svar
    1. Visst är det ett häftigt ställe! Jag var lite ledsen att jag inte hade en bättre kamera...

      Radera