lördag 22 december 2012

Sant.

Jag läste ett citat som hela min kropp reagerade på. Bakgrund: Vid ett visst tillfälle i mitt liv gick jag igenom väldigt jobbiga saker. Det var en mörk och tung period i mitt liv, men det intressanta är att jag aldrig, varken förr eller senare i mitt liv, känt en sådan kärlek för andra. Jag saknar ingenting annat från den perioden, men jag saknar den där känslan.

Det finns i livet fyra frågor av värde...
Vad är heligt?
Vad består anden av?
Vad är värt att leva för,
och vad är värt att dö för?
Svaret till var och en är detsamma.
Endast kärlek.
              -från Don Juan deMarco (1995)

Jag tycker egentligen inte att det behövs någon religion. Det behövs bara kärlek.

1 kommentar:

  1. Människor söker vägar att hitta den kärleken. För vissa behövs religionen, för andra kommer det sig naturligt. Åter andra har förlorat meningen med livet och söker den genom mer och snabbare. Problemet är att det händer både troende och otroende. Dessvärre blir de båda en sådan sorts människa som är svår att känna kärlek för. Hardcore, ortodoxa, blinda, själviska... Hjärnkirurgen som berättade om sina nära döden-upplevelser beskrev också den där oändliga kärleken som du. Han fick chansen att ändra sitt liv och sina prioriteringar. Det är inte alla förunnat. Hoppas att ni får det riktigt härligt i jul! Kramar.

    SvaraRadera