söndag 2 december 2012

Lakrits i massor

Jag köpte lakritspulver från Lakritsfabriken på chokladmässan. För ett tag sedan provade jag att göra lakritpannacotta, men det var ingen i familjen som direkt gillade det. I dag har jag provat två nya recept som var betydligt godare.

Det första var extremt enkelt och snabbt: Jag doppade helt enkelt mandlar i smält mörk choklad, och när de stelnat doppade jag dem i lakritspulvret. Det blev jättegott.

Dessutom testade jag att göra ett recept som kom hem i brevlådan för ett tag sedan: chokladdoppad lakritskola med flingsalt på. (3 dl grädde+3 dl socker +1 dl sirap+1 msk smör) De blev goda, men om jag gör om receptet kommer jag att koka kolan en aning längre.

Julgodis passar ju perfekt att ge bort, och är extra roligt att få om det förpackas lite snyggt. Burken du ser på bilden är en pimpad majsburk. Majsmärket bonduelle har en smart öppningsanordning som gör att du inte behöver någon konservöppnare, och alltså blir det inga vassa kanter när du öppnar den. Jag diskade ur en sådan, vände den upp och ner och limmade dit en kartongbotten. Nu får mottagaren använda en konservöppnare för att öppna burken i den änden som förut var botten.




2 kommentarer:

  1. Mycket snyggt!!!

    SvaraRadera
  2. Tänk om jag kunde ha varit där!? Tack för recept. Kanske kan testa någon gång? KRAMAR!

    SvaraRadera