lördag 5 oktober 2013

Sydafrikansk visdom

Det sydafrikanska samhället förändras snabbt. Blir mer västerländskt. När jag hör om deras kultur och deras traditioner är det vissa saker jag hoppas förändras, medan jag i följande fall hoppas att de inte anammar "vårt" sätt att tänka.

Ubuntu: ett begrepp som innebär att du är den du är i relation till andra. "Ingen människa en ö", du vet. i ett sådant samhälle blir gruppen viktigare än individen. Det svenska samhället brukar ju kallas individualistiskt, vilket innebär att jag fattar beslut efter vad som ger mig bäst förutsättningar. Någon som fattar beslut enligt ubuntu funderar noga på vad som är bäst för gruppen som helhet.

Moving with the times: Doris Bohman, som i veckan föreläste för oss om hennes intervjuer med gamla människor i Sydafrika förklarade att de hon intervjuade använde begreppet för att berätta om sin acceptans av åldrandeprocessen. I vårt individualistiska svenska samhälle är 40 det nya 30 och 65 det nya 50, och att gå i pension handlar knappast om att få mer tid för barnbarnen längre, utan snarare om att få mer egentid. I det sydafrikanska samhället tar du hand om barn och barnbarn - och de i sin tur visar respekt för sina föräldrar genom att sörja för dem när de blir gamla - då är det Payback time.

Familjebegreppet är flytande på ett helt annat sätt än här i Sverige, och förändras över tid. Min familj är faktiskt lite "sydafrikansk" på det sättet. Det finns vissa människor som liksom adopterats in i min familj. Jag gillar det.

Kontakten med förfäderna är något som sköts av den äldsta individen i familjen i Sydafrika. Geneologi är något som ligger både min mamma och min svärmor varmt om hjärtat, så det här är något som känns ganska självklart för mig. Att veta vem jag är innebär även att till viss del veta vart jag kommer ifrån... Fast det där med förfäderna: Harriet (nedan) berättade att hennes förfäder har en tendens att lägga sig i det hon gör. Det kan jag nog faktiskt leva utan.


1 kommentar:

  1. <3 Underbart. Jag gillar det sydafrikanska sättet att tänka.

    SvaraRadera