torsdag 3 oktober 2013

Adjö, alla nya vänner...

Nu har jag inte skrivit på några dagar, eftersom jag har haft fullt upp med att umgås med våra sydafrikanska gäster. Här kommer en kortfattad rapport över vad vi haft för oss sedan ishallen. Jag ber om ursäkt för bildkvalitén, som verkligen inte är den bästa.

På måndagen var det dags för studiebesök på lasarettet. De fick både titta på en operation och hälsa på ambulansförarna. Sedan gjorde de ett mycket uppskattat besök på lekterapin. Efter lunch kom Doris Bohman och berättade om sin forskning, där hon intervjuat gamla människor i sydafrikanska kåkstäder. Det var en spännande föreläsning som jag tänker skriva mer om en annan dag. Dagen avslutades med ett besök på D:s avdelning, där de fick höra lite om hur svenska sjukgymnaster jobbar och dessutom köra ett pass vattengympa under ledning av spralliga Anna. Många i gruppen kunde inte simma och tyckte att det var spännande och lite läskigt att gå i den varma bassängen.

Måndagskvällen tillbringade de på hotellet. De har bott på hotell Conrad mitt i stan och verkligen stormtrivts där. Personalen har varit så trevlig och tillmötesgående. Killarna bodde bäst av alla - de fick en hel lägenhet med kök och vardagsrum för sig själva. Själv fick jag på måndagskvällen en efterlängtad pratstund på Montmatre med nya fina vännen D, som jag lärde känna redan när jag var i Sydafrika.
På tisdagen var det fler studiebesök. De äldre eleverna i gruppen tillbringade förmiddagen hos hemtjänsten på Hasslö, medan de yngre eleverna hälsade på i fler skolklasser. Efter lunch var eleverna i en estetklass och sjöng/pratade om sina respektive nationalsånger medan de vuxna i gruppen fick veta mer om COPE, som är en metod för att utbilda tonårsföräldrar. På eftermiddagen gick vi en guidad rundtur på Marinmuseum på Stumholmen. Alltid lär jag mig något nytt. Som att tyfus dödade fler än 10.000 karlskroniter i en epidemi som startades av en av soldaterna ombord på ett av fartygen som 1790 hade slagits mot ryssen.
Kvällen tillbringade vi på Vux, där våra gäster fick skriva en utvärdering av veckan som gått och sedan blev bjudna på exotisk planka. Dessutom visade några av vux-eleverna som var med i Sydafrika ett bildspel från vår resa i februari. Det väckte många härliga minnen.
Den kvällen följde jag med till hotellet för att hjälpa en överlycklig lärare att packa ner massor av fina saker som hon fått av otroligt snälla Lena på Youdo. Hon berättade sedan att hon inte kunde sova på hela den natten för att hon låg och tänkte på allt hennes elever skulle kunna göra med sakerna. Det var roligt för mig att lyssna på alla hennes spännande idéer om hur materialet skulle kunna användas. Brist på resurser har väl den fördelen att man tvingas bli kreativ.
På onsdagen hade vi hyrt en buss för att visa dem lite svensk kultur. Första stoppet gjorde vi i Duvemåla, där jag berättade lite om den stora utvandringen till Amerika (1,2 miljoner svenskar utvandrade - betänk då att vi på den tiden hade en befolkning på ca 5 miljoner människor) och försökte dra lite paralleller till det sydafrikanska samhället. Sedan var det dags för ett stopp på ett glasbruk jag aldrig besökt: Pukeberg i Nybro. Micke, som ni ser på bilden, är tydligen en av Sveriges duktigaste glasblåsare. När han gått ett år på glasbruksgymnasiet ringde hans lärare hem till hans föräldrar och sa att de inte kunde lära Micke mera - så då fick han börja jobba i hyttan. Det coolaste Micke visade var när han blåste en stor bubbla av glasmassan - som en blåsbubbla - tills den sprack och seglade ner mot golvet.
När vi var i Sydafrika fick vi faktiskt chans att se en del vilda djur, så nu ville vi bjuda våra gäster på svensk "safari". I Nybro finns Glasrikets Älgpark, och där fick vi tillfälle att hälsa på fem älgar. Vi åkte en tur i hägnet med ovanstående ekipage.
Jättedålig bild, men jag ville visa att sedan blev vi bjudna på lunch på IKEA. En av deras duktiga medarbetare berättade om IKEAs miljöarbete och hur de jobbar för folkhälsa bland annat genom att se till att tusentals barn i U-länder går i skola istället för att arbeta. Han pratade mycket om hållbar utveckling och sydafrikanerna fick med sig en ficklampa som drivs av rörelseenergi.
På kvällen var det dags för veckans höjdpunkt. Vi samlades på Östersjöskolan, där skolans elever bjöd på fin buffé med bland annat vildsvinsfilé och glaserade rotfrukter. Det bjöds på tacktal i mängder och gåvor utväxlades. Vi hade bland annat skaffat fotbollströjor och svenska flaggor åt gästerna. Dessutom fick de varsett personligt skrivet diplom som många av dem verkligen uppskattade.
 Här ser ni några av eleverna på Östersjöskolan med nya fina hattar och Mandela.
 Kvällen var inte slut ännu, utan vi gick vidare till fritidsgården Porslinan. Sydafrikanerna underhöll oss med dans, sång och teater, och de fick höra ett av stans lokala band (där två av mina elever spelar). "Finalen" bestod i en eldshow ute på kajen.
Redan klockan fem på morgonen gick bussen mot Köpenhamn. Det var ett trött men mycket nöjt gäng som vinkade adjö. De här dagarna kommer varken de eller vi att glömma i första taget. Jag känner mig mycket välsignad som har fått vara en del i detta projekt. 

3 kommentarer:

  1. jag med. vilket fantastiskt program marie. helt otroligt. jag hoppas att du sover gott nu.

    SvaraRadera
  2. Och här sitter jag och gråter. Du är BÄST!!!
    Kram från Anna Lena Palm

    SvaraRadera