torsdag 10 maj 2012

Alla borde få åka till Istanbul


När jag drömmer om hur mitt liv kommer att vara "sen", när jag är vuxen och allt i livet har fallit på plats föreställer jag mig att jag har ett vackert hem som alltid är städat (förutom ett rum där kreativt kaos råder)och att hela mina ostressade dagar fylls av intellektuell stimulans, god mat och fantastiskt trevligt sällskap. I det drömlivet ingår små mysiga weekend-resor till magiska platser.


Och vet ni vad! Istanbul har faktiskt allt det där som jag drömmer om att en weekend-resa ska ha. Här är några små glimtar av vår helg:

Att umgås med mina systrar är det bästa jag vet. Att bara få skvallra en stund om vad som hänt sedan sist. Att gå på stan och reagera över någons outfit och veta att hon i samma ögonblick lägger märke till precis det jag ser. Att veta att hon har samma referensramar som jag och förstår det jag säger - utan att döma.

Jag älskar att titta på människor. Bland Istanbuls 14 miljoner invånare hittar man nog alla religioner, alla samhällsklasser, alla stilar. Som svensk kvinna får man även själv ganska mycket uppmärksamma blickar. Det var länge sedan någon i Sverige vände på huvudet när jag gick förbi. Att sedan alla fina komplimanger går ut på att sälja något spelar kanske mindre roll?

Mysiga restauranger. Maten på flyget var oväntat god. Frukostbuffén på hotellet (som för mig är halva nöjet med att åka på semester) var amazing.

Shopping- vi hoppade faktiskt över Grand Bazaar, utan hittade det jag var ute efter ändå.

Hamam- turkiska badhus hade jag ju hört talas om förut och såg fram emot ett besök på ett av de mest berömda. Jag skriver nog mer om det besöket en annan dag.

Det var länge sedan jag såg så många historiska byggnader på en och samma helg. Mina favoriter:

1. Hagia Sofia som varit både kristen och muslimsk helgedom, med en arkitektur så storslagen att jag nästan fick svårt att andas när jag stod där och tittade uppåt taket. När muslimerna tog över kyrkan och gjorde den till sin täckte de över bilderna på Kristus. Idag är de framtagna. Det är väl ändå i grund och botten samma Gudom vi dyrkar. Vi log åt den viking som en gång ristade in sin hälsning till framtiden (den tidens graffiti). Vi log även åt den framstående familj som kompletterat en äldre mosaik på Kristus med bilder på sig själva (den tidens Photoshop).

2. Palatset Topkapi och då speciellt Haremet. Där finns det vackraste rum jag någonsin sett. Mättade blå och röda färger, guld. Perfekta proportioner. Bonus: det är spännande att gå runt och fundera över hur livet i ett harem tedde sig för dem som bodde där.

3. Lite oväntat: Basilikacisternen. Jag försökte övertala A att slippa gå dit. Hur spännande låter det att titta på en vattenreservoir? Titta på bilden så kanske ni förstår lite av magin. Tänk att de på 500-talet inte bara tänkte på funktionen, utan även formen. Det sägs att 7000 slavar var inblandade i bygget.


Basilikacisternen


På top 5-listan finns också Blå moskén. Vackert det också.



4 kommentarer:

  1. Så glad för er skull! Det låter som att ni hade en fantastisk resa. :) Och jag njuter av mitt iPhonefodral och glittrar mig bort i speglarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, det var riktigt bra. Så din telefon får bo så fint nu. Tjusigt.

      Radera
  2. ... men Monnah, har du inte testat den magiska citruspressen än?

    SvaraRadera
    Svar
    1. J älskar citruspressen. Han har aldrig i sitt liv smakat så god juice som den man gör med den. Vi använder den flitigt:)

      Radera