torsdag 17 maj 2012

Kalas

Nu har J (vår nyblivna 10-åring) haft kalas i snart ett dygn här hemma. Fastän han bjöd in till party är han fortfarande liten nog att vilja ha ett riktigt kalas. Det ska vara lekar i massor och mycket godsaker. D tog med de sex grabbarna ut och lekte en lång, lång stund igår och kom hem med en sträckning i benet, så det gick nog vilt till.

När barnen var mindre höll jag på med kalasfixandet i flera dagar i förväg. Nu har jag blivit mycket mer avslappnad. Jag bakade en del, men bullarna stod jag med bara en stund innan gästerna kom. De önskade pannkakorna hade jag inte ens börjat steka innan de trillade in. Vi hade dukat fram alla möjliga pålägg till pannkakorna och de blev också riktiga små konstverk. Ett år gjorde jag matlagningen riktigt enkel för mig: Jag hängde upp Billys-pizzor i vårt syrenträd i små knallsnören. Det var populärt.



För det mesta har vi gjort någon typ av skattjakt när barnen haft kalas, men i år blev det en ganska lugn filmkväll. Alla gästerna sov över och i morse var de ytterst nöjda med frukosten som bestod av pancakes, nybakade croissanter, fattiga riddare och lite annat.

Det var roligt att se att ett gäng 10-åringar på riktigt uppskattade mina ansträngningar att fixa fint till födelsedagsbarnet. Tyvärr kan jag inte lägga upp bilder i bloggen eftersom dekorationerna ska visas i en svensk pysseltidning om allt går som det ska. Det var i alla fall mycket glitter på både ballonger, ljus, blommor och annat.

Imorgon blir det Italien. Kanske skulle jag skaffat en sån här jacka, eftersom vi flyger med Ryanair. Håll tummarna för att det inte regnar för mycket på oss! Återkommer nog först efter helgen med rapport.



6 kommentarer:

  1. Jag vet att Jakob fyller år den 5 maj och inte 5 juni, men det kom jag tyvärr inte ihåg på födelsedagen. Grattis i efterskott sötnos! Och jag ser fram emot det där reportaget!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska hälsa. Och jag ser också fram emot att se bilderna. Såg däremot just att jag missat deadline, får se om det hinner med...

      Radera
  2. Åh vilket fint kalas. Och gott. Önskar jag vore bjuden. Arrivederci, eller hur man nu skriver. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är alltid bjuden. Det var ett bra kalas. Vi avslutade med en runda till simhallen, då var hälften av gästerna fortfarande kvar. Ja, vad hette det nu på italienska? Det känns som om hela våra italienskastudier förra terminen var helt förgäves. Typiskt.

      Radera
    2. Du behöver bara komma ihåg "gelato" så reder det sig nog. Kram!

      Radera
  3. Förresten - kände du jordbävningen? Hoppas att det inte har regnat för mycket på er trots att du hade din nya, fina jacka med dig. Kram.

    SvaraRadera