torsdag 19 april 2012

Rapport fran Karibien

Det har varit tyst från mig några dagar.
Vi har varit på en fem-dagars kryssning i Karibien. 

Första stoppet: Key West. Så klart blev det lite Key Lime paj.
Vi hann även med en trevlig promenad i stan och längs med piren.
J inhandlade ett alligatorhuvud, vilken lycka!

Dag två tillbringades på båten.
Det var ungefär 3000 personer ombord på båten. Nästan lika många anställda som passagerare.

Vilken service vi fick! Varje morgon och kväll städades hytten,
och när vi kom hem väntade alltid ett litet djur vikt av handdukar.
Amerikanarna är lite mer bortskämda än vad vi är:
Vi skrattade lite åt att knappast någon bar av sitt eget bagage från båten.

Andra stoppet: Nassau, Bahamas. Vi möttes av den här synen på morgonen.
Det finns nog inte ord för att förklara vad jag kände. Vilken dröm.
Det var som att befinna sig mitt i en turistbroschyr.

Vi letade så klart upp en strand.
Där spelades härlig musik, och hela familjen njöt av en dag i solen. 

Inte varje dag man bygger sandslott på Bahamas.

I Nassau blev det efterlängtade donuts. Jag har nog aldrig ätit så mycket som denna veckan.
Kryssningen var all-inclusive. Det fanns flera restauranger att välja mellan,
 och vi avslutade nästan varje dag med en tre-rätters middag.
Det blev bland annat alligatorkött, sushi och  hummer. 

J utanför piratmuséet i Nassau. 

Barnen trivdes ombord. Det fanns ett litet vattenland, barnaktiviteter
(Fröken L såg vi knappt till på kvällarna, hon hittade snabbt vänner på sin "klubb".)
Det som småkillarna kommer att minnas mest av allt är nog den här: glassmaskinen -
där man kan hämta precis hur mycket glass man vill, precis när som helst.
Vissa dagar blev det glass både morgon, middag och kväll...

12 kommentarer:

  1. Åh, så glad jag blir när du berättar om denna härliga upplevelse! Underbart...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är verkligen glada att vi får uppleva det hr. Det är faktiskt svårt att ta in allt. Vi får helt enkelt titta på alla bilderna när vi kommer hem och har "landat" lite.

      Radera
  2. Visst var det braaaaa? Tyckte inte att det märktes att det var så mkt folk ombord. När du fyller 40, kan vi inte åka på en systerkryssning då? :) Den som fyller år bjuder! (alltså, du får tolka kryssning som du vill. Men jag tänkte mer Karribien än Åland...)

    Underbara bilder! Är så glad att ni får uppleva den här drömresan. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag åker gärna på 40-årskryssning. Märkte att det var många födelsedagsbarn ombord på båten - kyparna hann knappt servera för de var så upptagna med att sjunga.

      Radera
  3. Glömde kommentera något om ätandet. Den som bantar den veckan man är på kryssning, den får skylla sig själv. Jag och Tobias åt typ dygnet runt. Hann liksom knappt torka sig runt munnen innan det var dags för nästa måltid. Tur att jag var gravid, de flesta trodde att det var bebisen som hade vuxit så mycket när jag kom hem, hahahhaha!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, undrar just om jag ens vågar ställa mig på vågen när vi kommer hem. Oj, oj, oj.

      Radera
  4. Låter helt,helt underbart!!! Nu känner jag mig ännu mer orolig att du är "mätt" tills vi ska till Italien (både bildligt och bokstavligt)

    //U

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, nej. Längtar till Italien. Det blir ju en helt annan resa:) På vårt hotellrum nu har vi en tavla som nog är målad i Terre Cinque. Så Floridaborna drömmer sig tydligen bort till Italien...

      Radera
    2. Ni är verkligen värda denna resa. Så härligt det ser ut på bilderna.Kram på er alla. Farmor

      Radera
  5. helt ärligt fäller jag en tår eller flera för glädjen över att ni kan göra det där. vilken upplevelse.

    SvaraRadera
  6. Vilka fantastiska bilder!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Jo det var en underbar upplevelse och jag är så glad att vi har bilderna för att hålla kvar minnena. Sist vi reste långt (till Hawaii) så blev vi av med kameran ppå vägen hem...

      Radera