måndag 25 november 2013

Lite extra kärlek

Jag försöker ge både min kropp och min själ lite extra omsorg just nu. Vaknar på morgonen och ger mig själv lite affirmationer: "Jag är stark", "jag är glad". Försöker komma ut och promenera varje dag. Tänker mycket på vad jag ska äta för att må bra. För några år sedan råkade jag på en vikarierande läkare på min vårdcentral som uppmanade mig att ta en titt på ayurveda och trodde att det skulle kunna hjälpa mig att må bra. Denna veckan har jag äntligen läst in mig lite på det och tycker att det är jätteintressant. Tanken är att man ska äta olika beroende på vilken personlighets/kroppstyp man är. Här finns ett test (på svenska!) som berättar för dig vilken typ du är. Ni som känner mig kan nog gissa att den personlighets/kroppstyp som jag känner igen mig själv i bäst är den som kallas pitta. Nu ska jag lära mig mer om vilken mat som jag bör äta enligt ayurveda, tänkte jag.

Jag försöker även komma ihåg att ge lite kärlek till de omkring mig.
Kransen som nu bor hemma hos goda vänner har en bas av ståltråd
som jag trädde löst hopskrynklade pappers"kulor" på.
Kvistarna kommer från snöbärsbuskar.

1 kommentar:

  1. När G fick hjälp av den kinesiska läkaren byggde hon mycket av sin behandling på det här. Han fick dricka te på ingefära, kanel och vad det nu var... Akupunktur. Det här och ändrade matvanor har gjort stor skillnad i hans liv och jag är tacksam över den kunskap som burits vidare genom århundradena.

    SvaraRadera