onsdag 3 juli 2013

Fotofusk med iPhone

Jag drömmer om att gå en kurs i foto till hösten. Jag har många i min närhet som är fantastiska fotografer. Tex. storasyster och hennes svägerska. Säkert har ni hittat till lärorika Moderskeppet? De har en rad gratis föreläsningar om fotografering på nätet.

Vi har en systemkamera, men jag orkar sällan släpa med mig den och då är den ju inte till så stor användning. Den bästa kameran är den man har med sig, sägs det ju, och alltså verkar den bästa kameran för mig vara den jag har i min telefon. Jag har en iPhone 4 och kameran i den är väl inte i världsklass, men med hjälp av diverse knep kan jag ändå få rätt bra kvalitet på bilderna. Idag vill jag dela med mig av två tips för dig som har en iPhone.

1. Har du sett att Facebook har färdiga filter som du kan använda när du laddar upp bilderna? När du klickar på den bild du ska ladda upp så får du fram tre verktyg. Ett som du kan beskära bilderna med, ett som ser ut som en liten sol och är en automatisk bildförbättrare och ett sista som liknar en trollstav. Om du klickar på trollstaven får du upp en rad olika filter. Här får du se före- och efterbilder från min islandsresa där jag använt båda färgfiltren:


2. Mitt andra tips är att botanisera lite bland alla foto-appar som finns i App-store. Det finns massor, och de två jag använder mest är Pixromatic och min nyfunna darling Snapseed. Här får du två exempel på bilder jag lekt med i Snapseed: 







Om du blir fast i den här djungeln och vill utvecklas ännu mer åt det lite konstnärligare hållet kan du kolla in hemsidan iPhoneart, där olika konstnärer visar vad man kan göra med bara en iPhone. Vid varje bild står vilka appar konstnären använt sig av, så du kan få massor av tips om nya roliga foto-appar. 

Ha så roligt!



1 kommentar: