söndag 28 augusti 2011

Här och nu



Årets vandring på Blekingeleden tillsammans med U har gått av stapeln, och vi lyckades ju pricka in helt rätt dagar. Strålande sol, lagom varmt. Trevlig sällskap, mycket prat, och huvudet snurrar av tankar. Här kommer några:

Tacksamhet.

Mitt i skogen hittade vi det här lilla huset. En liten minnesskylt utanför berättade att här bodde en man i 60 år av sitt liv. Det var inte många årtionden sedan han flyttade därifrån. Där bodde han utan några av de bekvämligheter som vi tar för givet. Stampat jordgolv, en enkel häll att laga mat vid. Så komplicerat jag gör mitt liv ibland. Jag är tacksam över allt jag har i mitt liv.



Samtidigt var det lilla torpet en påminnelse om det vackra och enkla i livet som jag ofta rationaliserar bort av tidsskäl. Det är inte ofta nu för tiden som jag känner skogsmark under fötterna. Min kropp har så många vackra minnen från promenader i skogen. Doften av mossa, nyavverkat virke, nyplockad svamp (två liter kantareller) och insjö för mig raskt tillbaka till hundratals promenader i barndomens skogar i Spjutsbygd och Klackamåla. Snubbla och tappa fotfästet och bli upplyft av Fars starka händer. Blunda och snurra några varv och försöka peka ut rätt riktning hemåt. Jag pekade alltid åt rakt motsatt håll, jag hade aldrig någon som helst känsla för vilken som var rätt väg tillbaka. Som tur väl var hade jag för det mesta Far som kunde visa mig åt rätt håll. Nu är jag vuxen och ska själv hitta rätt väg, jag har egna barn som frågar mig om vägen. Jag hoppas att jag kan vara lika bra som Far på att leda dem rätt.

Nystart

Vi sov i vindskydd i natt. Jag hade svårt att somna, låg länge och lyssnade till ugglornas rop och regnet som föll. Så började det åska, och blixtrarna flög över sjön. Det var ett vackert skådespel. När jag vaknade tidigt på morgonen hade jag den här synen framför mig:



Jag gillar morgnar. En ny början. En chans att göra lite annorlunda idag än igår. Den här hösten ska bli bra. Jag mår bättre än vad jag har gjort på så länge jag kan minnas och har energi över till att börja se framåt i livet. Under vandringen påbörjade jag min egen "Bucket List". Har du någon än? Här är delar av min:

1. Kunna göra fem riktiga armhävningar (jag är så klen!)
2. Äga en cab
3. Göra en roadtrip i USA
4. Ha riktigt snygga naglar
5. Rida islandshäst på Island
6. Lära mig italienska
7. Se pyramiderna
8. Åka på kryssning i Karribien
9. Gå en sommarkurs på Capellagården
10. Se operan Carmen

3 kommentarer:

  1. KUL med din blogg. Nu kan jag kanna mig nara nastan alla mina systrar nar jag drar ivag pa aventyr.

    Bucket list, javisst! Min handlar dock bara om resor, kanske lite trist. Vill till Seyshellerna, Guadalupe, Alaska, och sa Island saklart. Anmaler mig som frivillig att folja med dig dit och rida islandshastar. Eller rattare sagt, har och nu bestammer jag att vi drar dit! Kram

    SvaraRadera
  2. Härligt! Go, go, go. Min Bucket List revideras ständigt, så jag får ingenting gjort. Ska se till att ta den lite mer seriöst. Kram.

    SvaraRadera
  3. jag ser gärna opera. kom så gör jag dej sällskap. jag vill se Tosca. den skall vara vacker sägs det. har sett mycket annat redan faktiskt. var flitig operabesökare i min sena tonår då det kostade 20kr på storan i göteborg.
    fridens.

    SvaraRadera