tisdag 11 december 2012

Vad är din kärna?

I helgen såg jag och barnen De fem legenderna. En vän jag pratade med efteråt har inte sett filmen men komenterade efter att ha sett trailern att han tyckte att tomten såg lite väl hård ut. Jo, så var det ju, men i en av nyckelscenerna, som verkligen gjorde intryck på mig, plockar tomten fram en rysk docka som föreställer honom. Han säger att visst ser jag hård ut på ytan, men så plockar han fram nästa lager... och nästa. När man tittar under ytan hittar man fler personlighetsdrag, och allra längst in ligger egenskapen förundran - att kunna se på världen med stora ögon och njuta av det man ser.
 
Efteråt funderade jag verkligen mycket på vilken som är just min kärna. Vilken egenskap genomsyrar alla beslut jag fattar, allt jag står för? Det var en givande tankeövning, så jag ville gärna tipsa om den. Så vad är din kärna?
Under din glada yta kanske du är eftertänksam och blyg,
de som känner dig väl kanske får se nästa lager som är fnittrigt och barnsligt.
Men vad är din KÄRNA - din mest grundläggande egenskap?
De söta barbapappafigurerna kommer från Krabat.

4 kommentarer:

  1. Mycket tänkvärt, som vanligt när det kommer från dig. Jag gjorde ett test för ett år sedan?(tror även det tipset kom från dig) där fick man ca 20 egenskaper rangordnade efter relevans. Där tror jag att jag har mitt svar.

    Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Jag undrar just om det är lättast för mig själv eller för någon som ser mig "utifrån" att se vad den där kärnan består av...

      Radera
  2. Jag börjar tro att det är att jag är en Quitter.

    SvaraRadera