torsdag 20 december 2012

Stress

Idag höll jag min sista lektion för det här året. Kanske lite dubbelmoral att stå och prata om stresshantering när jag själv nästan slagit knut på mig själv de senaste dagarna för att få dygnets timmar att räcka till.

Dagens informationssamhälle utsätter oss för en stress som våra kroppar inte är byggda för. Titta sex minuter in i det här klippet så får du en bra förklaring på varför.

Är du också stressad? Kanske du kan ha nytta av några av följande tips:

*Rensa bort onödiga intryck. Stäng av telefonen och musiken ibland.
*Gör en sak i taget.
*Ha en vilodag i veckan.
*Ät inte framför TV:n. Gör i stället matstunden mysig genom att duka fint och tända ljus. Ät långsamt och sitt kvar en stund efter maten.
*Dra några djupa andetag. Andas in genom näsan och ut genom munnen.
*Lyssna på en avslappningsövning. Här hittar du några gratis, på härlig finlandssvenska.
*Om du har svårt att somna på kvällen på grund av stressen finns några utmärkta tips här.
*Våga be om hjälp.
*Sist, men inte minst - bevisligen sänks ditt blodtryck om du ägnar en stund åt att titta på de här (Det låter nästan för enkelt för att vara sant...).



Tänd ett ljus och stressa ner.
När jag är stressad mår jag mycket bättre om jag har städat och vackert omkring mig.
Eller om jag tar en paus och ser mig omkring hemma.
Prylarna i sig betyder inte så mycket för mig längre,
men de flesta prylar jag har omkring mig är kära minnen från olika platser och vänner.
Denna hörnan påminner till exempel om Berlin, Istanbul, Bergkvara och Rödeby.


2 kommentarer:

  1. Lyssna på Lion King "Circle of life". Det hjälper mig.

    SvaraRadera
  2. Att göra monotona saker som att steka köttbullar är också stresslösande. Det går liksom inte att göra något annat under tiden. Vi hade vänner över på middag och sedan drog S och jag igång med våra två kilo julköttbullar. Det tog ett tag, men det var skönt att få det gjort och min stress försvann. Jag har ju inte ens något att stressa över. I morgon bitti ska jag fixa några julisar till, men det är kul om jag hinner ut innan alla andra. Kram!

    SvaraRadera