tisdag 25 december 2012

God jul från Norge

Julen tillbringar vi med D.s familj i Norge. Det har blivit något av en tradition att åka hit vartannat år. De bor så vackert på bergssidan med utsikt över Drammen. Deras hem är fullt av glädje och kärlek och här trivs vi väldigt bra i en frisk blandning av norska och svenska traditioner. Vi myser för fullt. Eller "koser oss" som det heter här.

Mina topp-tre sötaste norska ord:

duktig = flink
mysig = koselig
söt= pen

Om man lyckas ta sig upp till "Knabben" väntar en fantastisk utsikt.
Själv har jar halsont och har hittills hållit mig inomhus,
men D får i sig rikligt med frisk norsk luft.

Här är i stort sett snögaranti så här års.


En av höjdpunkterna med att fira jul i Norge är  den traditionella kransekagen.
Min svägerska är väldigt duktig på att laga mat.


Juldukningen

I min svägerskas skåp finns en hel låda full med bordspynt, vilket påminde mig om att jag förr la ganska mycket tid på att duka vackert. Det kanske jag borde börja med igen - man äter ju faktiskt med ögonen också. Den som är smart (snål?) planerar ju redan nu nästa års dukning och handlar julpynt billigt på mellandagsrean.

Vi var sexton personer till middagen, och vi fick sitta runt ett vacker dukat långbord dekorerat med små, små tomteluvor, granris och gnistrande snö (fast vi har ju olika referensramar: alla killarna frågade varför det låg soft airgun-kulor på bordet).

Riktigt julröda äpplen fick bli värmeljushållare. Så här gör du: Plocka ur ett värmeljus från sin aluminiumform och använd formen för att markera i äpplet hur stort hålet behöver vara. Sedan använder du en vass kniv för att skära ut ett lagom stort hål. Jag använde även en liten tesked för att gröpa ur äpplet - det blev snyggare. Gör inte hålet för stort, det blir snyggast om ljuset precis går att trycka ner i äpplet. Polera upp äpplet ordentligt med en mjuk trasa. Om du vill kan du pensla lite äggvita på äpplet och doppa i fint strösocker - det ser ut som frost.

Om du också vill uppdatera dina kunskaper i att dekorera bordet hittar du en del tips här:

  • den här sidan hittar du massor av exempel på hur man viker servetter vackert. 
  • Här finns massor av olika sätt att göra fina rosetter på. 

1 kommentar:

  1. Mysigt! Jag är glad att jag slipper vara avundsjuk. :) Cina och John hade fixat så fint till oss också! Många kramar till er alla.

    SvaraRadera