onsdag 26 december 2012

Fler besökare till bloggen

När det nya året nu närmar sig funderar jag bland annat på hur jag vill göra med bloggen. Vill jag skriva mer eller mindre? Vill jag skriva för bara min allra närmaste familj eller för även för folk jag inte känner? Om jag ska satsa mer på bloggen, hur ska jag då göra för att synas mer? Eftersom jag har lagt ganska mycket tid på att undersöka hur jag skulle kunna öka min bloggtrafik kan jag lika gärna dela min nya kunskap med er:
  • Vilken målgrupp skriver du för? Profilera dig gärna så att du skriver främst om det du är (eller vill bli) expert på, vare sig det är hamstrar, vintagemöbler, klädreor eller broderier.
  • Nu när du vet vilka som tillhör din målgrupp: Hur hittar du dem? Om du vet vilka bloggar, forum, sociala medier dina potentiella läsare hänger på är det där du vill synas. Läs vad andra skrivit på de sajterna och kommentera sedan på ett sätt som väcker positivt intresse. Om du skriver något smart och tankeväckande kommer förhoppningsvis andra läsare att klicka på din profil och länkas vidare till din blogg. På forum där ämnen som du skrivit om på bloggen diskuteras kan du besvara de frågorna genom att länka till ditt blogginlägg. 
  • Uppdatera bloggen ofta, men bara om du har något meningsfullt att säga. Självklart ska du tänka stavning och grammatik.
  • Anmäl din blogg till de populäraste sökmotorerna här. Fundera över vilka ord folk använder på sökmotorer såsom Google. Det bästa är om titeln på ditt inlägg matchar den fras folk kan tänkas söka på. Upprepa gärna de orden flera gånger i ditt inlägg, men om du överdriver blir inläggen svåra att läsa och Google kan till och med plocka bort din blogg. De inlägg på min blogg som får flest träffar från sökmotorer är det här, det här och det här. Kan du klura ut varför det är så? Google har ett gratisverktyg som du kan använda för att se om det du skriver hamnar högt på söklistan. Jag döpte till exempel först detta blogginlägg till "Öka din bloggtrafik", men ändrade titeln när jag såg att "Fler besökare till bloggen" var en betydligt vanligare sökfras.
  • Dela dina inlägg på Twitter och Facebook (Speciellt de som har så hög kvalitet att folk kan tänkas vilja läsa vidare i bloggen.
  • Var uppmärksam på vilka av dina inlägg som gillas och delas av andra. Titta noga på vad du gjorde "rätt" och försök att skriva fler inlägg med samma kvalitet. Google analytics är ett gratisprogram som hjälper dig att analysera din trafik.
  • Ta egna foton eller rita egna bilder. Om du vill ha tips på hur du kan ta bättre porträtt så har jag skrivit ett inlägg om det här.  Foton gör bloggen snyggare, och om du döper bilderna rätt finns det stor chans att du får nya läsare genom olika bildsökare. Vet du att du kan använda Google för att söka efter visuellt liknande bilder för att se om någon använder din bild utan att fråga? Då kan du snällt be dem att länka till din sida så kanske du får ännu mer trafik. 
  • Länka till andra bloggare. Om de i sin statistik ser att du länkar till dem så kanske de är schyssta och länkar tillbaka. Du kan länka till andra både i dina inlägg och genom att lägga en lista med "bloggar jag läser" på din blogg.
  • Be andra att gästblogga hos dig eller erbjud dig att gästblogga hos andra. Se till att det du skriver är av god kvalitet.
  • Fundera över hur du kan göra din blogg så snygg som möjligt. Själv har jag ju valt att blogga här på Blogspot, eftersom jag tycker att det är smidigt med en "färdig" lösning, men många som vill satsa väljer att blogga på en egen domän. Titta gärna på andra bra exempel innan du lägger ner tid på din egen. Här och här hittar du en del bra exempel. (Fundera förresten över hur de två bloggarna använt titlarna på sina inlägg för att få mig att hitta till dem. Om du vill designa din egen header hittar du bra tips här
  • Pinga din blogg hos Twingly. Det är en sajt som används av företag för att se vad bloggare skriver om dem. Jag får till exempel trafik till min blogg från Twingly från det här blogginlägget, eftersom det länkar till en sajt där böckerna jag skriver om säljs. 
  • Ge läsare som snubblat in på din blogg chans att hitta tillbaka till exempel genom att lägga till en gadget där de kan få länkar till dina nya inlägg genom att skriva in sin e-postadress (som jag gjort) eller genom att installera Feedburner
  • Lägg in en länk till din blogg på din Facebooksida, på din Youtube-kanal och som en signatur på alla dina e-mail.
  • Skriv ett och annat inlägg där du listar olika företeelser (Det kan ju vara allt från skoaffärer till pennor till banker). De som hamnar högt på listan kanske vill dela det inlägget?
  • Lägg några sekunder på att tagga dina inlägg. Det ökar antalet besökare som hittar till dig via sökmotorer och dessutom kan dina läsare lätt hitta liknande inlägg som dem de just läst och gillat. Jag har ganska många taggar i min blogg. Egentligen kanske det hade räckt med recept, tips, psykologi, tänkvärt och några till.
  • Nominera dig själv till något passande blog award. Om du resebloggar klickar du till exempel här

1 kommentar: