onsdag 19 december 2012

Förr i tiden

Vi lever verkligen i en fantastisk tid. Min 10-åring frågade mig häromdagen om hur det var att leva "förr i tiden". Jag ville inte riktigt kännas vid att jag levde "förr i tiden" - det kändes lite som när L när hon var liten frågade "om det fanns dinosaurier när jag var liten". I alla fall, när jag lyssnat på hans definition av vad som enligt honom var "förr i tiden" så var jag ändå beredd att hålla med: "Men , mamma, det fanns väl inga datorer när du var liten?". Visst är det en ny tid våra barn växer upp i. Vilka oändliga möjligheter som ligger öppna för dem i form av internet. Om det används på rätt sätt.

Jag tycker att det är otroligt tråkigt att läsa om hur vissa ungdomar använder sig av sociala medier såsom Facebook och Instagram för att mobba och kränka andra. Jag tror inte att de förstår vilka konsekvenser det kan få. Någon kanske tycker att det låter överdrivet att någon av de inblandade tjejerna hotade med självmord, men det är det inte. I Sverige har vi haft minst 2 självmord som beror på att unga tjejer varit förtvivlade över lättklädda bilder av dem som spritts på nätet.

...Så idag skulle jag vilja uppmuntra er till att komma på ett sätt att använda internet på ett positivt sätt. Hör av dig till en kär gammal vän. Tacka någon som betyder mycket för dig. Skicka gamla fina bilder till någon som skulle uppskatta det. Lyckoforskning visar att ett av de mest mätbara sätten att bli lyckligare på är just att tala om för någon hur mycket man uppskattar dem. Ett annat sätt att själv bli lycklig är att hjälpa någon annan. Och visst kan det göras genom internet. Ingen har väl missat berättelsen om Sara?

Igår gjorde jag en efterlysning på Facebook. Någon i min närhet har det dåligt ställt ekonomiskt och jag fick för mig att någon av mina vänner kanske skulle vilja och kunna hjälpa till med kläder eller annat. Inom ett dygn hade ungefär 10 vänner hört av sig - alla ville hjälpa till på olika sätt. Visst är det trevligt med den lilla "gilla"-ikonen på Facebook, men ännu trevligare när människor verkligen visar med handling att de bryr sig.


1 kommentar: