tisdag 18 december 2012

Dags att räkna ner?


Tänk om jag har slagit in alla julklapparna i onödan.

Lek med tanken på att jordens undergång verkligen sker på fredag - ni vet, när Mayakalendern tar slut. Se till att du verkligen använder din torsdag på rätt sätt. Har du hört om några av de sektledare som genom åren förutspått världens undergång? Exempel hittar du till exempel här. Här hittar du en omtalad dokumentär om sektledaren Michael Travesser, som år 2007 förutspådde jordens undergång. Och här hittar du en intressant artikel om vad som händer med medlemmarna i en sådan sekt när dagen för undergång kommer och profetian inte uppfylls. Begreppet kognitiv dissonans, som används i artikeln, är verkligen ett intressant fenomen att iaktta hos både sig själv och andra.

Om ni ändå bestämmer er för att slå in julklappar vill jag ge er ett pyttelitet men faktiskt riktigt bra tips. Jag brukar alltid förbereda en massa tejpbitar i lagom längd när jag slår in julklappar. Hittills har jag satt dem på bordet, men då får de lite fula märken. Nu kom jag på att jag kunde fästa dem på min iPhone. Ännu en anledning att älska min telefon. Fast under lovet tror jag att jag ska försöka avgifta mig lite. En kollega till mig berättade om en elev som inte kan somna utan att telefonen ligger under hennes kind. Och när min kollega låser in klassens mobiltelefoner i ett skåp i klassrummet - då får tjejen abstinens, på riktigt. Hon börjar skaka. Jag skrattade lite när jag hörde det, men sedan satte jag skrattet i halsen när jag kom på hur D mobbar mig för att det första jag gör när jag vaknar är att kolla telefonen. Klarar jag ett dygn utan den? Gör du?

2 kommentarer:

  1. Jag vet att jag klarar mig eftersom jag inte hade någon telefon på flera månader, men det var inte kul. Jag debatterar med mig själv varje kväll - "jag ska bara sätta larmet" blir oftast "ska bara...". Inte bra. Det här kommer att bearbetas nästa år i mitt FÖRÄNDRINGsprojekt.

    SvaraRadera