söndag 30 december 2012

Tidsfördriv

När jag gick på mellanstadiet lärde jag mig att vika några olika origamifigurer. I år beställde D superbilliga origamipapper på Dealextreme och gav barnen i julklapp. Jag insåg snabbt att den mesta kunskapen satt kvar i fingrarna. Här finns en sajt där du kan lära dig att vika alla möjliga figurer och här ligger en hel bok om origami upplagd.

En gammal japansk legend säger att om du viker 1000 papperstranor gör du gudarna så nöjda att de kommer att uppfylla en av dina önskningar. Kanske ligger lärdomen i att om du är tillräckligt hängiven och bestämd så får du ofta till slut det du önskar. Vill du ha något? Ge inte upp - om det så tar tusen försök.

Vinterlovskul: trana, kanin, vattenbomb.

Om du bara ska lära dig en enda origamivikning och tycker att tranan verkar för svår tycker jag att du ska testa att göra en vattenbomb. Användbar och ganska enkel. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar