fredag 7 december 2012

En kväll med stil

I fredags var det dags för en tillställning jag sett fram emot ett tag. Det var releasefest för boken Klä bort, klä fram, fuska och författarna Eva och Sophie hade planerat en rolig helkväll för oss. Diskussioner, "föreläsningar"och tävlingar samt fotograferings- och shoppingtillfällen i pausen. Vi fick lyssna på några av de tjejer gått till Eva för att få stilcoachning.

Jag har just upptäckt Trinny och Susannah och följer med glädje deras äventyr i Australien. Det kan tyckas ytligt att vara så fascinerad av de här sakerna, och kanske tänker du nu att "det är ju insidan som räknas". Jo, men som en av mina elever en gång sa när ämnet kom på tal "att det är ju utsidan som gör att man ger insidan en chans".

Just nu ägnar jag psykologilektionerna åt ämnet socialpsykologi; närmare bestämt roller. Kanske du tänker att folk själva bestämmer vilken roll de vill ha i en grupp? Rent socialpsykologiskt definieras ordet roll ungefär som "de förväntningar som andra ställer på dig". Det tål verkligen att tänkas på, att den bild andra har av mig påverkar hur jag beter mig. Läs bara här om rosenthaleffekten. Det betyder, att om min utsida förmedlar det jag är på insidan, så ser folk mig för den jag är och behandlar mig därefter. Då kommer jag också att bete mig på ett sätt som matchar den jag är på insidan. En alldeles vanlig självuppfyllande profetia, med andra ord. 

De kvinnor som stylas av Eva eller av Trinny och Susannah berättar faktiskt om en resa som är mer inre än yttre - någon uttryckte det som att den där dagen var mer värd än många års psykoterapi. En stilcoachning hos Eva innebär att du får svara på massor av frågor om vem du är, och sedan får du hjälp med att visa ditt sanna jag med "rätt" stil. Eva har utarbetat en modell med fyra olika grundstilar, där du ofta är en kombination mellan två av dem: klassisk, romantisk, naturlig och dramatisk. Första gången jag pratade med Eva sa hon att hon visste med en gång när jag kom in genom dörren att jag är "klassisk". 

En annan sak som jag gillar: Inte en enda gång nämns att personerna ska gå ner si och så många kilon i vikt för att må bra, utan snarare hur de ska framhäva just de kroppsdelar som är mest fördelaktiga. Kroppens grundform behåller du ju hur många kilon du än går upp eller ner. Om du har stora höfter betyder det ju att du har en snygg midja. Om du har kort överkropp har du ju lååånga ben. Och så vidare. Själv skulle jag aldrig få smala och snygga ben, även om jag vore riktigt smal i övrigt. Då får jag i stilboken tips om att alltid matcha färgen på skor och strumpbyxor med kjolen, samt att den kjollängd som passar mig bäst är strax under knät. Fler tips får ni just nu på Reborns blogg

Alla gästerna blev fotograferade av Ola Åkeborn på Jako
och fick alldeles gratis ett par foton på sig själv. Schysst!
Jag tänker inte visa fotot på mig i helfigur,
för när jag såg det insåg jag direkt att jag klätt mig helt fel,
trots att jag tyckte att jag tänkt till.
Jag behöver nog alldeles desperat en stilcoachning.
Snälla tomten?

1 kommentar: