måndag 12 november 2012

Lapptäcken

Idag tänkte jag ge lite tips om lappteknik.

När man först ser ett lapptäcke kanske det ser ganska avancerat ut, 
men titta på pilarna jag ritat in på mitt mönster - Jag har delat in
mönstret i mindre beståndsdelar och syr alltid ihop täcket i remsor på detta sätt.
Här är de absolut viktigaste verktygen. Du klipper alltså inte ut bitarna, utan skär.
Du hittar skärmatta, linjal och rullkniv ganska billigt på Stoff och Stil.
Där kan du även köpa bomullstyg och mellanlägg/vadd till ett bra pris.
 
 
Jag börjar med att skära ut de minsta beståndsdelarna - i detta fall stjärnornas små uddar.
Räkna antalet uddar och skär ut så många du behöver.
 (Först skär du kvadrater, sedan delar du dem från hörn till hörn)
Jag skär först långa remsor, i dubbelvikt tyg. Ibland fyra lager tom, beroende på tygets tjocklek.
Sy ihop dem två och två i en lång rad, utan att fästa tråden.
Pressa nu sömsmånerna. Pressa inte isär dem, utan båda två åt samma håll.
Nu kan du mäta dem och se hur stor nästa beståndsdel ska vara -
den som i detta fall motsvarar en ruta i mitt kollegieblock. 

Här är ett annat tips: Om du vill kanta ditt täcke med en snedslåremsa kan det vara svårt att hitta rätt färg.
På Stoff och Stil säljer de även en variant av det här verktyget, som du använder för att göra dina egna snedslåremsor.
På linjalen finns en linje som hjälper dig att skära tyget i remsor i 45 graders vinkel mot tygriktningen.

Det färdiga resultatet. När jag ska quilta mitt täcke jobbar jag på golvet först:
Lägg ut bomullsväv eller flanell som ska bli baksida på täcket.
Sedan vadd och sist framsidan på täcket.
Sedan tar jag nål och tråd och tråcklar ihop alla tre lager, kors och tvärs med långa stygn.
Nu håller sig alla delarna på rätt ställe när jag quiltar.
 Ställ in lite längre stygn än vanligt och lätta på pressarfotstrycket om det går.
Just det här täcket har jag quiltat runt stjärnorna.
Här är mönster till ett av mina favorittäcken.
Där quiltade jag vågor, och runt segelbåtarna.
 
 

6 kommentarer:

  1. Wow. Alltså wow. Fin tutorial!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Jag ser direkt på min statistik om du länkat i din blogg:)

      Radera
  2. Sååå snyggt!!!!!!
    Jag som tom gått en kurs i lappteknik för att få till ett lapptäcke o ändå inte fått till något. Till Saras docka slaktade jag en trasig lappkudde för att gå runt det som jag tycker verkar så knepigt. I am in aw. Vilken talang du är(fast det visste jag ju redan)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad gullig du är. Fast det är faktiskt inte så svårt när man väl får kläm på det - bara raka sömmar utan att ens fästa, pch så pressa ordentligt... Synd att du inte bor närmare så kunde vi sitta ner och sy tillsammans en dag!

      Radera
  3. kära Mimmi, när man kan(som du) allt är såååå lätt.... jag har mycket tyg, verktyg men behöver komma i gång (hjälp). en gång i tiden planerade jag sy ett stjärnornas täcke, men det blev som det blev med mig. jag har inte ditt schema som jag tycker det är mycket, mycket bra. dina lapptäcke är fantastiska och jag beundrar dig, sover du eller vilar någon gång, puss&kram, slavica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad gullig du är Slavica. Jo visst sover jag. Barnen börjar ju bli stora nu, så jag har en hel del tid för mig själv. Nu har jag äntligen ett eget litet pysselrum, och där blir jag ibland fast i flera dagar. Då prioriterar jag bort annat - Fast jag vet att jag borde till exempel motionera lite mer...

      Radera