tisdag 13 november 2012

Far

Jag tyckte så mycket om Magnus Ugglas tolkning av Olle Ljungströms Jag och min Far. Det låter på texten som om Olles far är död, men det är han tydligen inte. Det är väl bra att passa på att hylla sina föräldrar medan de fortfarande är i livet...
 
På tal om Far så har jag och mina barn börjat intervjua honom med hjälp av frågorna i den här fina boken. Det är så spännande, även för mig, att höra om hur han och hans syskon hade det när de växte upp. Jag hade tänkt från början att låta barnens mor- och farföräldrar fylla i varsin bok, men nu bestämde jag mig för att istället spela in svaren på min telefon och sedan skriva ner dem i en mer sammanhängande berättelse. Kanske kan även mina barns kusiner ha glädje av berättelserna.
 
 
 
Att hitta på presenter på Fars dag är inte så lätt. Han har alltid bara önskat sig Snälla Barn. I år gjorde jag hans favoritkakdeg (chocolate chip cookies), jordgubbssylt och så skulle jag göra mig till och specialförpacka hans favoritgodis - vilket bara bemöttes med stor skepsis och en tanke om att det nog var fejkskumtomtar - det var ju inte "rätt" påse.
 
 
Här är förresten mitt (och barnens) favoritrecept på jordgubbssylt: Mixa ett kilo jordgubbar till en slät massa. Blanda ned ett kilo syltsocker och koka upp. Koka under omrörning ca fem minuter. Ta bort skummet och häll upp i väl rengjorda glasburkar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar