söndag 16 september 2012

Surdegsbröd

Jag har en vän på Facebook som alltid skriver om sitt evinnerliga surdegsbakande. Nu har det blivit min tur att haka på surdegståget. Jag köpte ett helt lass med olika typer av mjöl från Saltå Kvarn och nu håller jag på att baka mig igenom deras vackra kokbok Smaker från Saltå Kvarn. Vill du också baka surdegsbröd? Surdegsstart finns ju att köpa i butik nuförtiden, men om du vill göra din egen får du recepet här. Det är ju lite omständigt och tar några dagar, men kanske kan det vara värt besväret?

Bästa brödet än så länge är Valnötsbröd. Mitt favoritpålägg: Brieost, valnötter och honung.
Det är också gott med ädelost och aprikosmarmelad. (St Dalfour är min favorit)

Surdegsstart:
Dag 1: Blanda 200 gram rågmjöl med ett stort rårivet äpple och 2 dl vatten (45 grader varmt). Låt burken stå i 2-4 dagar, och varje dag skakar du burken eller rör runt i den minst en gång, gärna två. Degen ska stå i ca 28-30 grader värme. Jag ställde min ovanpå frysen i en 2-liters plastburk. Där var det precis lagom varmt, så att degen kom igång att bubbla lite efter några dagar.
Dag 3 eller 4: Rör i ytterligare 150 gram rågmjöl, 50 gram vetemjöl och 2 dl vatten (45 grader). Nu låter du degen stå ytterligare 1-2 dygn ovanpå frysen. När den bubblar och luktar syrligt är den klar.

Nu ska degen förvaras i kylen i en plastburk med tättslutande lock. En gång i veckan ska den "matas". Det innebär att du häller i någon tsk rågmjöl och ev lite vatten (Den ska vara trögflytande. Om degen skiktar sig är den för lös.)

1 kommentar: