onsdag 19 september 2012

Hållbar utveckling

Idag hade jag glädjen att genom jobbet närvara på en föreläsning på BTH om hållbar utveckling (sustainability). Föreläsaren Karl-Henrik Robèrt är i grunden cancer-forskare och har sedan blivit allt mer engagerad i miljöfrågor och hur vi bygger ett hållbart samhälle. Han berättade på ett så enkel sätt vad vi borde ta hänsyn till i alla beslut vi fattar:
  1. Förhindra koncentrationsökning av ämnen från berggrunden i naturen.
  2. Förhindra koncentrationsökning av ämnen från samhällets produktion i naturen.
  3. Inte utsätta naturen för undanträngning med fysiska metoder.
  4. Inte hindra människor att tillgodose sina behov-skapa tillit.
Jaha, och vad innebär det då? En del av det kan jag sedan innan, trots att jag ibland är dålig på att faktiskt göra det: Att välja energikällor som inte tär på jordens resurser (vind, sol, vatten). Att inte slösa med jordens resurser (återvinn, återbruka, köp ingenting i onödan). Den där sista punkten var kanske den jag har funderat mest på under dagen. Jag var där i egenskap av lärare: de vill påbörja ett projekt där lärare på alla stadier jobbar med att lära barnen att tänka långsiktigt. Jag tänkte nog att det var mest något för mina kollegor i miljökunskap, kemi och samhällskunskap. Jag blev lite förvånad när han började prata om relationer. Han pratade mycket om tillit - och förklarade att i ett samhälle utan tillit föds två farliga "sjukdomar": segregation och korruption. Han använde faktiskt ordet "sjukdom"- och visst smittar det! Intressant i sammanhanget är att vi svenskar tydligen hyser den högsta tilliten i världen. Jag får väl fundera lite på hur jag ska undervisa mina elever om det där med tillit. Jag vill ju inte heller att de ska bli alltför lättlurade...

Mina barn verkar ha fått det där med hållbart samhälle i blodet.
De släcker lampor och återvinner.
Och kolla bara vad jag fick av L i födelsedagspresent.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar