söndag 23 september 2012

Drömmar

Jag funderar i perioder väldigt mycket på vad jag vill med mitt liv. Vid många tillfällen under året som gått har jag på olika sätt blivit påmind om att jag behöver ha en tydlig målbild för att kunna klura ut vilka delmål som jag behöver sätta upp. På habiliteringen jobbar vi så. Med de nya kursplanerna i skolan jobbar vi så: Vart vill vi komma (oftast förvånadsvärt enkelt att sätta ord på när man väl tar sig tid)? Jaha, och vad behöver vi göra för att nå dit då? 
 
Vad vill jag då? Enkelt. Vara lycklig. Må bra. Göra skillnad. När jag börjar i den änden - med vad jag vill uppnå - är det enklare att se vad jag behöver göra för att nå dit. Ibland känns det som om jag står och trampar på samma fläck och inte kommer någon vart.  Då brukar jag tänka tillbaka på hur mitt liv såg ut för 10 år sedan inom ett visst område, och då blir det mer påtagligt att jag faktiskt har rört mig framåt. Jag är till exempel bjuden på 50-årsjubileum på den allra första skolan jag jobbade på om ett par veckor. Det innebär att jag nu har tänkt en hel del på vem jag var på den tiden (13 år sedan). Visst kan jag se att jag har utvecklats en hel del - både som person och som lärare. De kommande 13 åren skulle jag vilja jobba lite mer medvetet med den förändringen.


 
Vissa drömmar är sköra - som såpbubblor.
När jag försöker röra vid dem brister de eller försvinner utom synhåll.
Andra drömmar är mer påtagliga och det är dem jag behöver ta tag i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar