måndag 10 september 2012

Morgonrutiner

Sedan skolan började har vi haft totalt kaos hemma på morgonen. Att få iväg barnen till skolan och komma i tid till jobbet med den mentala hälsan i behåll har varit... en utmaning. Det har främst handlat om att få en viss åttaåring att göra de där (för mig) självklara morgonsakerna. Så snabbt jag vände ryggen till satt han och läste eller låg på golvet och tjurade. Att få honom att gå på toa innan han blev helt supernödig var i stort sett omöjligt eller krävde lång och handgriplig övertalning (Av någon anledning har han jättesvårt för att gå på toa själv). Jag försökte ibland få honom att lägga pyjamasen i sängen och andra småsaker, men det krävdes så mycket bråk att det nästan inte var värt det. I helgen fick jag för mig att det kanske skulle underlätta om jag skrev ner i vilken ordning sakerna skulle göras. Vi har jobbat med scheman av olika slag förut, men det här verkar faktiskt fungera bättre än jag någonsin vågat hoppas.
 
Jag skrev ner allt som behövde göras i "rätt" ordning. Sedan gav jag honom 30 stycken kulor och berättade att det var så många minuter han har på sig att göra det han ska på morgonen. Han fick själv lägga så många kulor som han tyckte att det skulle ta för varje uppgift i en skål. De kulorna han hade kvar när han var klar med sina "måsten" berättade jag att han kan ägna åt "övrigt". Det kan vara att titta på TV en stund, läsa i en bok eller något annat som han gillar. Det blev förhoppningsvis en tydlig illustration av att ju snabbare han gör sina "måsten", desto mer tid får han till att göra roliga saker på morgonen.
 
I morse hörde jag hur han steg upp alldeles själv, tog av sig skenorna och sprang ut på toaletten. Han åt i lugn och ro och hann till och med duscha innan han alldeles frivilligt sprang och lämnade sin pyjamas i sängen och sina smutsiga kläder i tvätten. Han var så glad och lycklig när han var klar med sin lista. Tänk att en så enkel liten sak kunde göra sådan skillnad på morgonen. Nu vet han vad som förväntas av honom och jag kan ta det liiite lugnare på morgonen. Och jag har ännu en gång blivit påmind om att en funktionsnedsättning (i detta fallet bl.a. dålig tidsuppfattning, nedsatta exekutiva funktioner) bara är ett funktionshinder i en felaktigt utformad miljö. 
 
 
Listan sitter precis bredvid hans säng. Myrorna säger:
"Om du är flitig som en myra hinner du mycket övrigt"
 

6 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tack. Jo, det tycker S också. "Va, kom du på det här alldeles själv mamma?"

      Radera
  2. Smidigt! Jag har funderat på nåt liknande här hemma, både för morgon och kväll...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, pröva! Nu vill S ha listor för allt!

      Radera
  3. Ska göra en sån lista för mig själv... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha. Men är du inte som jag, så att du redan har tusen listor på mobilen om allt som ska göras?

      Radera