måndag 24 september 2012

Hälsa solen

Idag var en sådan där perfekt höstdag som man drömmer om men sällan upplever: klar och härlig luft och strålande sol. Jag hann med en långpromenad på lunchen, och efter jobbet var det dags för veckans yogapass. Jag vet att jag har skrivit om yoga förut, men jag vill påminna igen om att det är en helskön aktivitet. Smidighet, balans och styrka ökar märkbart ganska snabbt. Jag funderar på att det vore vettigt att börja varendaste dag med en solhälsning. Om du inte orkar masa dig iväg till ett pass finns massor av övningar på Youtube.

För övrigt pratar vi klassisk betingning just nu på psykologin. Det är ett intressant fenomen, och om man förstår hur det fungerar kan man verkligen förstå sitt eget beteende lite bättre. När jag var och tränade första gången på terminen började jag tänka jättemycket på någon jag kände för länge sedan. Jag fattade inte varför förrän jag kom på att jag umgicks mycket med den personen under en period när jag gympade i den hallen förut. Tänk, att känslor kan "sitta i väggarna" på det sättet.

2 kommentarer:

  1. Härligt med yoga! Jag tror alla utövar det lite omedvetet genom töj och sträck. Kram.

    SvaraRadera
  2. Vi har Qigong en gång i veckan på jobbet. (Du vet, jag och iggisarna...) 40 min, på arbetstid. Grymt bra.

    SvaraRadera