torsdag 1 mars 2012

Ordning: Få det gjort.

Trots att jag bara jobbar halvtid känner jag mig ofta stressad över saker jag behöver få gjort. Alla "måsten" ligger och snurrar i bakhuvudet. Jag har märkt att jag blir mindre stressad om jag skriver ner sakerna på en lista. Min mamma älskar att skriva listor, och vi skrattade alltid åt henne, men nu är jag alltså själv där. Jag har hittills skrivit min lilla lista i det medföljande programmet Anteckningar i min iPhone. En gång om dagen har jag kollat igenom min lista. Tagit bort sådant som blivit gjort, skrivit dit sådant som behöver bli gjort. Både jobbgrejer och privata ärenden har hamnat där. Det viktigaste har stått överst på listan.
Jag har länge tänkt läsa David Allens bok Svart bälte i vardagseffektivitet, men nu har jag för att vara effektiv istället letat runt på nätet efter information om vad boken förmedlar. Hans system kanske kan underlätta min (och din?) vardag ännu mer.

Jag vill också ha svart bälte i vardagseffektivitet.
Bilden lånade jag från six-sigma.se

När du skriver dina listor, dela in större projekt i många små punkter. Om ett projekt är för stort skjuter man gärna på det. Hur mycket det ska brytas ner är en fråga om smak. Vad passar dig? 10 minuter? 30 minuter?

Var noga med att skriva dit en sluttid för ditt projekt. Många av oss har ju en tendens att skjuta på saker till sista minuten. Förutom "när" kan du även skriva dit "var" ditt projekt ska utföras (hemma/jobbet/per telefon?). Då kan du ju samla alla som ska göras på samma ställe. I många av de program jag snart ska nämna "märker" du dina projekt med dessa saker, och programmet kan sedan snabbt samla ihop alla saker som ska göras "@stan"¨eller "@jobbet".

Skapa en rutin att gå igenom dina listor lite grundligare en gång i veckan. Kanske ett bra tillfälle att följa upp även sådant som du delegerat till andra?
  • Om du äger en iPhone finns flera bra appar för att göra listor i. Kolla om någon av dessa passar dig: GTD, Things, Remember the Milk, Awesome Note, Evernote, Simplenote, Taskpaper.
  • E-post: Jag försöker lära mig att bara mig att kolla e-post en gång om dagen för att spara tid. Dessutom har jag äntligen börjat använda mig av "flaggorna", alltså jag markerar mail som behöver åtgärdas och när jag är klar tar jag bort flaggan. 
  • Om du inte har en smart telefon kan du använda enklare varianter på din dator. I windows finns listor inbyggda i Outlook. Mac har Ical, och Google erbjuder Tasks för både Gmail och Google Calendar.

1 kommentar:

  1. ja, de där listorna har satt sina spår. nu kan jag själv inte leva utan dem...

    SvaraRadera