lördag 10 mars 2012

Vår hos dig? Här är det sommar.

Idag har jag kryssat sak ytterligare en sak på min Bucketlist. För +20 år sedan gjorde min syster en färganalys och ända sedan dess har jag funderat på vilken "årstid" jag är. Ska jag ha varma eller kalla färger? Ljusa eller mörka? Starka eller svaga? Idag fick jag och ett gäng andra tjejer hjälp med att se vilka färger vi passar i av en vän som jobbat med detta under flera år. Det var verkligen intressant att se hur smickrande vissa färger är för hy och ögon, medan andra färger tar fram ens absolut sämsta sidor. Säkert kan många av er ha hjälp av mina foton nedan att hitta "era" färger, eftersom absolta majoriteten av oss svenskar tydligen, precis som jag, är just sommar.

Vi fick börja med att ställa oss framför de färger som vi tycker bäst om. Jag valde faktiskt instinktivt just sommarfärgerna, och J berättade att det ofta är på just det sättet. När jag studerade design hade jag en kurs om färg och jag minns speciellt en uppgift där vi skulle limma små färgade pappersbitar tätt intill varandra för att berätta om ett speciellt minne. Jag ville minnas en biltur med min Far. En tidig, tidig sommarmorgon med dimma som dansade över ängarna. När jag tittar på "mina" färger nu så slår det mig att det är precis de färgerna jag använde mig av i den uppgiften.

Här är mina basfärger. Hmm, inte roligt att se för någon
som har hela garderoben full av svarta plagg.
Jag visste väl egentligen redan att jag inte passar i svart,
men har aldrig kommit underfund med vad jag ska välja istället.

Resten av färgerna är alltså mina accentfärger... Alla passar mig så klart inte lika bra. De som jag gillar allra bäst är faktiskt också de som klär mig bäst. Vilken tur!

5 kommentarer:

  1. ... und was sind die unteren Bilder für Farben? Alles Deine Akzentfarben oder andere Jahreszeiten? Ich habe irgendwann aufgehört, Schwarz zu kaufen ... bei mir/uns gibt es seitdem immer auch eine (volle!) rote Waschmaschine. Ansonsten ist hier alles gerade sehr kinderbunt. Morgen pflanzen K. und ich (endlich!) Frühlingsblumen auf den Balkon! LG

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vårblommor - härligt! Jag har varit på väg till torget i ett par veckor nu, men det är fortfarande tomt i mina krukor. Jag undrar just om du inte är en vinter?? I så fall så är ju du en av få människor som faktiskt PASSAR i svart. Och, ja, resten är accentfärger. Alla bilderna är alltså "sommar"färger.

      Radera
  2. Ich glaube vor 20 Jahren seit Ihr schon zu dem gleichen Ergebnis gekommen ( ; Ich erinnere mich noch an die Farbtafeln und Bilder. LG

    SvaraRadera
  3. Ah! Tänk att du är SOMMAR! Ja, där ser man. Kram!

    SvaraRadera
  4. jag är vinter. så jag är snygg i svart! ... :)

    SvaraRadera