tisdag 13 mars 2012

Logiskt?

En vis man red på sin kamel in i en liten by i öknen. Vid vattenhålet träffade han på tre bröder som bråkade. De förklarade för honom:
"Vår far dog nyligen, och han lämnade efter sig en liten flock med 17 kameler. Hans vilja var att hälften av kamelerna skulle tillfalla den äldste brodern. Mellanbrodern skulle få en tredjedel av kamelerna och den yngste skulle få en niondel. Men hur ska vi dela upp en hjord med 17 kameler?"
"Jag tror att jag kan hjälpa er", sa den vise mannen. Här, jag ger er min kamel som gåva. Nu har ni 18 kameler. Den äldste av er får hälften av kamelerna: 9 stycken. Mellanbrodern får en tredjedel: 6 kameler, och den yngste får en niondel: det är två."
"Men det blir bara 17 sammanlagt", sa den yngste brodern.
"Ja. Den som blir över skulle ni ju kunna ge till mig som tack för hjälpen, så kan jag fortsätta min resa."
Och så klev den vise mannen upp på sin kamel igen och red vidare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar