onsdag 29 februari 2012

Bättre matvanor

Mina coacher (och jag själv) kräver så klart lite skärpning av matvanorna. Jag har haft mycket problem med huvudvärk på sista tiden och hoppas att den försvinner om jag drar ner på kolhydraterna. Frukosttips från coacherna: havregrynsgröt. Först tvärvägrade jag, men idag så blandade jag modigt blåbär och äppelbitar i gröten, och det var helt ok.

Jag försöker verkligen att vara  duktig. Min gamla kokbok från Viktväktarna har åkt fram igen. Fruktfatet är fyllt till bredden. Idag tänkte jag dela några av mina bästa tips i stunder av extremt sötsug:
Någon som testat?
Bild från lakerol.com
  • Jag borstar tänderna direkt när jag ätit något. Det hjälper till viss del.
  • Om jag är desperat sugen på något så är en ask läkerol räddaren i nöden. Jag älskade smaken samba licorice, men den verkar vara borta från sortimentet. Istället kommer nu licorice seasalt. Den får jag prova.
  • När jag kommer hem från jobbet gör jag en stor kanna vatten med skivor av ingefära och apelsin. Läskande gott. Vi har en kolsyremaskin och jag ska testa att smaksätta det vattnet med apelsin/ingefära.
  • Morötter. Jag skalar, skär i bitar, ställer i kylen.
  • Riskakor. Sourcream & onion är min favoritsmak.
  • Mandlar. Det har jag alltid hemma.
  • Smoothie. Ett bra tips är att lägga skalad/delad frukt som börjar bli trist i en låda i frysen. Blanda i den i din smoothie så får du "is" på köpet. Jag gjorde förresten en hel omgång smoothie med kokosmjölk och mango förra veckan. "Resterna" frös jag ner och har nu hackat i småbitar. Dem blandar jag i min vanliga morgonsmoothie för lite extra smak och kyla.

7 kommentarer:

  1. Mitt tips för viktnedgång:undvik frukt!

    //Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo jag vet ju att du brukar säga det, men för mig verkar det funka. Och något gott vill jag ju liksom unna mig...

      Radera
  2. Klart att gröten var god, eftersom jag gjorde den ;) inte svårt:1 kastrull, 1 kopp havregryn, 2 koppar kallt vatten och lite salt. Koka 2 1/2 min + röra. Helt ok med hard-core-gröt som denna att börja dagen med.

    SvaraRadera
  3. GO MIMMI! Mitt hetaste tips, sätt i gång träningen rejält för att öka förbränningen. Gör "plankan" några gånger om dagen (undvik situps) för att tighta till kroppen. Jag drömde för övrigt att jag hade rutor på magen i natt, det var den finaste drömmen jag har haft. Lycka till, ser fram emot fler uppdateringar om denna vikt/hälsoresa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fin dröm! Jo det skulle ju vara trevligt... Ska försöka komma ihåg at planka lite ibland, bland alla andra träningar. På måndag ska killarna vara klara med ett träningsprogram till mig. Denna veckan kör jag efter eget huvud.

      Radera
  4. Den där Läkerolen är jättegod enligt mig och två av barnen. K tål inte lakrits och S tyckte inte den var god alls. Testa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska jag, så snart jag hittar den. Den verkar inte ha hittat ända ner hit ännu. Jag är bara rädd att jag ska bli lika besviken som på marabou lakrits. Bläh!

      Radera