onsdag 7 december 2011

Lucka 7

Nu har vi som synes äntligen fått lite julfint här hemma. I dag delar jag med mig lite råd om inredning (det kan väl klassas som pyssel?).

1. När jag plockade fram julgardinerna till köket var de otroligt skrynkliga. Jag har lärt mig ett bra knep av min mamma: Spraya tyget som ska strykas med ganska rikligt med vatten (mamma använde alltid en "dänkflaska". Själv tar jag duschen). Lägg in det i en plastpåse och låt ligga några timmar eller gärna över natten innan du stryker.

2. När du inreder ett hem finns det två klassiska designknep som funkar i alla lägen: Gruppering och upprepning.  Gruppering innebär helt enkelt att du ställer flera föremål som matchar tillsammans. Jag brukar ofta ställa tre liknande saker bredvid varandra. Upprepning är precis vad det låter som. Låt detaljer i inredningen "komma igen" på andra ställen.

Gruppering: Tre hyacinter på parad i köksfönstret.
Upprepning: Svarta detaljer kommer igen här och var i köket,
 och porslinshon matchar knopparna.

2 kommentarer: