onsdag 23 november 2011

Those who can do?

Såg filmen En dag igår. Inte lika lyckligt slut som jag tänkt mig, kanske, men annars är historien samma gamla: pojke och flicka älskar egentligen varandra, men omständigheter håller dem isär. När hon vill är han inte redo och när han vill är hon upptagen. Sens moralen är väl som den brukar vara: Fånga dagen- innan det är för sent. Skjut inte på framtiden det du kan göra idag. Håll fast vid ditt livs kärlek.

Om en månad har jag glömt filmen. Men ett citat från filmen har gnagt i mig sedan igår.

Those who can, do.
Those who can't, teach.

Hjälp!! Tänk om det är så! Att jag är lärare bara för att jag misslyckades med det jag egentligen ville med livet. Att jag inte var tillräckligt bra för att uppnå allt det där jag egentligen hade tänkt mig. Jobbigt.

4 kommentarer:

  1. Äh, så kan man inte gräva ner sig. För övrigt tycker jag att det är ett riktigt töntigt citat som förvisso passar till en del lärare jag träffat på, men inte på långa vägar till alla. Känner du så då det gäller dig själv får du väl utbilda dig till psykolog i stället? Du skulle säkert klara av att skriva psykologtentorna utan att passera Gå...

    SvaraRadera
  2. Jag grät när jag läste slutet på den boken. Men har hört att filmen är rätt trist?

    Äh det där citatet är bara dåligt. Tänk om alla lärare var "those who can't", då skulle ingen någonsin lära sig något vettigt i skolan?

    Ja Mimmi kom och skriv mina tentor!

    SvaraRadera
  3. Men bra lärare är det viktigaste som finns! Jag tycker också det är ett töntigt citat. Tänk att du ville bli jurist ett tag. Och, hur kul är det, egentligen?

    SvaraRadera
  4. Tack, syrrorna. Ni ger mig alltid lite perspektiv på mina tankar. Tänk om jag blivit det jag trodde att jag ville: jurist eller journalist. Usch och fy för båda, tror jag bestämt. Psykolog tänkte jag väl ändå aldrig ens på. Jag var väl som tonåring den minst opsykologiska av oss alla:)

    Och jag trivs ju faktiskt med mitt jobb. För det mesta.
    Kram till er!

    SvaraRadera