söndag 6 november 2011

Tack mamma!

Jag har aldrig vågat skriva högskoleprovet. Jag är rädd att min bild av mig själv som hyfsat intelligent ska raseras. Men orddelen vågar jag göra - utan någon som helst nervositet. Årets upplaga var inget undantag: 20 poäng av 20 möjliga.

Vi hade inte så mycket pengar i min familj när jag växte upp, men min mamma prioriterade alltid två saker: musik och böcker. Vi spelade alla något instrument och vi var alltid medlemmar i olika bokklubbar. Efter tre års spelande på mitt althorn kunde jag inte ens ta ett G på beställning när orkesterledaren bad mig - musik visade sig inte riktigt vara min grej. Jag tillbringade istället stora delar av min barndom med näsan i en bok.

Så.. tack mamma! Jag är glad att du lade grunden till ett bra ordförråd och en passion för läsandet.

Kunskap: den finaste gåva man kan ge någon.
I flera år efter att jag flyttade hemifrån fick jag de här: Lexikon 2000.
Idag finns Google, men det visste ju inte mamma då.

2 kommentarer: