måndag 10 oktober 2011

Vem definierar vad som är sjukt?

Det är inte ofta jag tar mig tid att läsa nu för tiden, men veckan som gått har jag läst hela tre böcker. Alla av samma författare: Örjan Björkhem. Den av böckerna som gjorde djupast intryck på mig heter Människan och verkligheten och behandlar ett tema som jag funderat mycket över.

Björkhem skriver om mystiker, alltså personer som haft inre upplevelser av hög intensitet. Det intressanta är att en del av dessa människor, som den heliga Birgitta, Swedenborg och Teresa, har blivit accepterade och till och med idoliserade av sin omgivning. Andra människor med samma upplevelser har istället kallats sinnessjuka och låsts in. Visst är det konstigt att upplevelser som vissa kulturer strävar efter att uppnå med hjälp av invecklade ritualer skrämmer de flesta av oss västerlänningar?

Reflektioner efter att ha läst boken:

  • Många av upplevelserna handlar om ett möte med något slags Gud eller att känna sig som en del av oändligheten, vilket jag tycker låter som två olika uttryck för samma sak. (en del av dem ägnar sedan hela livet åt att på olika sätt få återuppleva den känslan)
  • Många upplevelser som dessa kommer i samband med en livskris av något slag.
  • Många får efter sina upplevelser en ökad kärlek för människorna runtomkring sig och känner även att de fått  något slags kallelse som de sedan ägnar hela livet åt att följa.
  • Många får en känsla av att "förstå Allting". Exempel: "Han förstår att kosmos, som för det självmedvetna intellektet består av död materia, i själva verket är en levande närvaro. Människan är i själva verket en mindre, levande del av en ocean av oändligt liv. Universum är byggt på den princip vi kallar kärlek, livet är evigt och varje individs slutliga lycka är absolut säker".

Om det hände dig- skulle du känna dig välsignad eller sjuk? Skulle du bli kallad profet eller galning?

Skulle han ha blivit inlåst om han fötts i Sverige idag?

2 kommentarer: