lördag 22 oktober 2011

Det är kö från gatan upp till hallen

Vi hyr ut övervåningen i vårt hus. Det är fantastiskt att kunna ha en extrainkomst utan att egentligen jobba för det. För det mesta så märker vi knappt av vår hyresgäst. Men ikväll är det fest. De har så roligt däruppe. Det får mig att tänka på en av de första dikter jag lärde mig tycka om.  

Man dansar däruppe - klarvaket
är huset fast klockan är tolv.
Då slår det mig plötsligt att taket,
mitt tak, är en annans golv.

Det var länge sedan jag tog mig tid att läsa poesi. Har du någon favoritpoet som du vill tipsa om? Och vet du förresten vem som har skrivit Infall, som dikten ovan heter?

2 kommentarer:

  1. Nils Ferlin.

    Låna och läs något av Tomas Tranströmer, poet& psykolog tillika nobelpristagare i litteratur 2011.

    Annars Erich Fried, fin poesi på tyska.

    Kanske kan du också upptäcka eller återupptäcka Barbro Lindgren. Dagens dikttips från mig:

    Nu föds ett barn
    och nu
    och nu
    en stund på jorden
    föddes du
    och någon andas
    sista gången
    varje stund
    nu andas någon
    inte mer
    och någon ser
    för sista gången
    nattens gråmoln brista
    varenda dag
    är alltid första dagen
    och den sista

    Jag tycker det bästa med poesi är att det är några av alla de tankar man tänkt, men aldrig
    riktigt lyckats formulera själv!

    Kram!

    SvaraRadera
  2. 1. Nils Ferlin (en av få poeter jag har läst lite av, älskar)
    2. har inte många bra tips, men håller med Kajsa om att det var riktigt coolt att Tomas Tranströmer vann litteraturpriset då han faktiskt skriver för "vanliga" människor (=jag gillar det han skrivit)

    SvaraRadera