söndag 14 april 2013

Vårstädning och sommarplaner

Jag kan berätta att vanlig såpa är fantastiskt bra att sköta vårstädningen i trädgården med. Idag har jag skurat bodar, plank, trädgårdsmöbler och spaljé. Nu börjar alla möjliga lökväxer titta upp i trädgården, men precis som jag trodde klarade inte lavendeln vintern. Jag får köpa en härdigare sort.

Nu börjar vi finslipa sommarens semesterplaner. Kanske blir det en bilsemester i England, men det finns ingen helt självklar resrutt.

  • Karlskrona - Esbjerg - Harwich (ca 55 mil att köra). Då hamnar vi i södra England och får en chans att titta runt på badorterna där nere. Lite palmer och bad. Ska vi till kusinerna i Skottland är det 70 mil till att köra.
  • Karlskrona - Amsterdam - Newcastle (ca 100 mil att köra och vi kan se oss runt i Europa lite). Färjan landar lite längre norrut och då hamnar vi bara 40 mil från kusinerna i Skottland. Lite kusinlek och slott.
  • Vi kan ju även ta tunneln - fast då är det hela 230 mil till Dundee. Det känns inte helt logiskt.
  • Ett sista alternativ: Att flyga till Glasgow eller Edinburgh (från Köpenhamn kanske?) och hyra bil där. Någon som har några åsikter om vad som verkar vettigast?

Sist idag vill jag slå ett slag för vårens härligaste aktivitet: Spela kula. När ni har tröttnat kan ni köra en klassiker som vi ägnade många timmar åt hemma i Spjutsbygd: Kasta näsa.

 


4 kommentarer:

  1. Kasta näsa är kul! Och tro det eller ej, men vet du vad jag just gjorde? En budgetöversyn! Det händer typ aldrig. Är vi systrar, eller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, det var många år sedan sist jag gjorde det. Tankeöverföring?

      Radera
  2. För mig handlar det om kostnad och effektivitet då det ska pratas semester. Jag skulle nog rösta på det översta (för att södra England är så härligt) eller flyga och hyra bil (men hur funkar det att sitta för S?).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tankarna. Det är mycket att ta med i beräkningarna för att fixa en bra semester.

      Radera