fredag 12 april 2013

Påsklovet

Under lovet var vi faktiskt två gånger på mysiga Werstorps gård och tittade på deras fina lamm. Familjen som äger stället nu satsar på bed and breakfast med ekologisk inriktning. Vi fick hälsa på
flasklammen i ladugården och njöt av att få gosa med dem. Pappan i familjen (Peter) är en riktig grillmeister som på beställning kan komma hem till en och grilla ett helt lamm. Spännande! Jag ska lobba för att han kommer på mammas födelsedagsfest.


 
Lördagen efter påsk inledde vi med en riktigt lång promenad, och det var första gången i år som jag kände lite vårkänslor. Kungen och drottningen var på besök i stan den dagen, så stortorget var lite extra finstädat och fullt med torghandlare som sålde blommor. Här i stan har de börjat sälja "korta" tulpaner billigt, så jag kan riktigt frossa i tulpaner i år. 
Påskafton tillbringade vi som jag redan berättat hemma hos storebror och hans familj. Jag måste visa vad de har på gång: Om bara en vecka kläcks förhoppningsvis ett helt gäng små kycklingar hemma hos dem. På bilden ser ni deras äggkläckningsmaskin. Den både värmer och vänder äggen. Jag längtar mig halvt ihjäl efter att träffa de nya små kycklingarna nästa vecka, men funderar mycket på hur de kommer att uppleva ett liv utan en höna som  tar hand om dem. Blir de präglade på människor då? Ni har väl läst om Konrad Lorentz och hans gäss?

 
Sist av allt vill jag berätta att jag faktiskt plötsligt upptäckt att sushi kan vara fantastiskt gott. Jag har alltid trott att jag inte gillar sushi... Här i vår lilla stad finns väl inget jätteutbud av mat, men Sumo Sushi serverar riktigt bra sushi till ett facilt pris. Efteråt blev det teater - jag och U tittade på Mellan himmel och jord, en djup  pjäs som berör vanvårdsutredningen.
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar