måndag 15 april 2013

SOAS

Idag vill jag skicka med er en modell för att hantera stressande situationer. Jag och D gick en kurs i stresshantering på habiliteringen tidigare i våras. Det kanske säger något om min situation just då att jag bara hann närvara på två av sex träffar...

S-stanna upp (Bli medveten om stressen)
O-observera (Iaktta situationen som den är UTAN att värdera det som händer)
A-acceptera (...att situationen är som den är)
S-svara ELLER släpp (Alltså: gör något åt din situation om den går att förändra. Om du inte kan påverka det som händer: Välj att släppa det.)

Ex: Du sitter i en bilkö. Stanna upp och känn efter hur det känns i kroppen, observera hur situationen ser ut. Acceptera det. Släpp det (för du kan ju inte påverka kön). Sedan kan du ju välja att ägna den lilla pausen åt en andningsövning, eller att bara sitta och tänka fluffiga tankar. Mmmm.

Snö på marken?
Tänk fluffiga tankar.
Långt där bakom tittar solen fram.



3 kommentarer:

  1. Hahahaha! Fluffiga tankar. Jo, jag tackar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, de fluffiga tankarna var mitt eget tillägg. Visst funkar det?

      Radera