onsdag 28 september 2011

Säg hur har du det med kärleken idag?

Jag har några ställen dit jag går när jag vill ha lugn och ro. Häromdagen besökte jag ett av dem. Det är en klippskreva med vidunderlig utsikt över havet. Så vackert att det känns i hela mig. Där satt jag och njöt av höstsolen då mitt lugn stördes av irriterande röster. En tjusig båt hade glidit in i viken och ombord fanns ett äldre par. Inte såg de mig, och om de hade sett mig hade de nog inte insett hur väl jag kunde höra dem.

Tänk så lätt det är att det går slentrian i ett förhållande. Att ta varandra för givet är väl illa nog; men när man börjar behandla varandra på det sättet som detta par gjorde så är man illa ute. Dr Gottman har forskat om par-relationer i 35 år. Bland annat har han analyserat hur par beter sig mot varandra och följt upp dem med jämna mellanrum. Det visade sig att sättet att gräla var en viktig faktor. Om paret behandlade varandra varandra med förakt (ens en mikrodels sekund) fanns det inte mycket hopp.


Förakt. Bild från bloggen bodysigns.

Sorry, paret på båten. Dr Gottman hade nog inte trott på ert förhållande.

1 kommentar: