tisdag 5 februari 2013

Städning och sånt

Ok, så veckans ord blir uppdelning. Jag har några olika tankar kring hur jag ska jobba med ordet, och det första handlar om att dela på städansvaret hemma. Vi har provat lite olika varianter för att få städningen avklarad. Med jämna mellanrum bestämmer vi till exempel att vi ska ha någon viss dag som städdag hemma. Det funkar aldrig. Istället står huset här och blir smutsigare och smutsigare tills Någon reagerar. Denne Någon är oftast jag. Detta betyder så klart att det är jag som står för den mesta av den städning som faktiskt mot alla odds sker här hemma, trots att här bor en hög andra männsikor som är mer eller mindre kapabla att städa. D är till exempel jätteduktig på att städa eftersom han en period jobbade som just städare. Eller lokalvårdare eller vad du nu vill kalla det. De äldsta barnen sköter städningen av sina rum helt okej och en del annat - om jag tjatar.

Hur som helst. Jag låg i min säng och funderade över problemet och plötsligt slog det mig. Vi delar helt enkelt upp ansvaret på olika rum! Utöver sovrummen och köket har vårt hus just 5 gemensamma utrymmen: Hall, TV-rum, matrum och två badrum. Än så länge, tre dagar in i projektet, fungerar det lååångt över förväntan. Två gånger har jag stigit in i rum här hemma och bara häpnat över hur välstädat det är och att det har skett utan att jag har behövt TJATA. Jag fattar inte att jag inte kommit på det här förut. Mina två äldsta barn delar redan på ansvaret över att tömma diskmaskinen, och det flyter på bra. Om jag kan få detta att funka lika bra kommer det att förenkla mitt liv oerhört mycket. Jag tror att det kan funka snäppet bättre om jag gör en tydlig lista över vad som ska göras. Jag hittade ett bra tips om att lägga listan i ett plastfodral eller laminera den. Då kan barnen markera de punkter de redan gjort med en suddbar penna utanpå plasten.

Nu återstår bara att hitta ett system som fungerar för grovstädningen. Jag är verkligen urdålig på att städa. Jag menar - det ser ofta fint ut på ytan, men sedan finns det utrymmen i huset som inte ens vet vad en dammsugare är. För flera år sedan tipsade en vän om Zone Cleaning, som verkar vara ett koncept som passar utmärkt för mig att läsa på om den här veckan när jag jobbar med uppdelning. Zone cleaning går ut på att dela in huset i olika zoner, och att varje vecka fokusera extra på bara en av zonerna i huset. Detta gör man först sedan man rensat upp på ytanHär hittar du en gratis download med exempel på vad man kan jobba med under de olika veckorna. Tanken är att du slipper storstädningar. Om du vill kan du skriva upp dig på denna e-maillista så får du en liten städuppgift varje dag. Här kan man köpa en variant för barn. Är du lite pysslig kan du ju göra en själv. Är jag riktigt pysslig kanske jag gör en själv. Är jag superduperpysslig kanske jag laminerar den och binder in den också. Vi får väl se.

När jag ändå styr upp städninge kanske jag äntligen ska
göra slag i saken och pyssla ihop en sådan här städhink.
Tog en bild i en butik för länge sedan med tanke att fixa något liknande.

2 kommentarer:

  1. Bra idé. Från och med nu hamnar alla toaletter på Julia, och Sebastian får sköta städningen på kontoret.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha. Om några år. Jag tänker varje dag nu att Äntligen börjar jag få lite nytta av barnen. Härligt att mina börjar bli stora nog at hjälpa till. Men du kanske kunde underlätta din vardag lite med tipsen om zone cleaning?

      Radera