fredag 15 februari 2013

Kanske någon annan uppskattar det mer

Svenska barn har i snitt mer än 500 leksaker var. Det har vi hört och förfasats oss över många gånger. Men jag då? Hur många har jag? Och ändå finns det alltid något nytt att längta efter, som jag tror ska göra mig nöjd. För flera år sedan läste jag En blomma i Afrikas öken. Det som gjorde absolut störst intryck på mig var när Waris Dirie beskrev hur hon funderade på vad hon skulle köpa i present till sina släktingar i Afrika. Det var svårt för henne att tänka ut något som de kunde tänkas uppskatta - de tyckte sig ju redan ha allt de behövde. Vad jag minns uppgick då antalet ägodelar till mindre än tio. Väldigt tänkvärt.

På engelska finns ordet declutter, som betyder ungefär  "Att förenkla eller göra sig av med röror, oordning, komplikationer, osv" - som i uttrycket declutter your life. Jag saknar en svensk motsvarighet. I vilket fall som helst tror jag att jag på många plan skulle må bra av att göra just det. Mindre prylar - mindre städning och underhåll. Mindre oro. Jag fungerar så att jag blir stressad både av för mycket att göra och av för mycket stök omkring mig. Lite olyckligt med tanke på att jag är en riktig ekorre som samlar på mig massor av halvtrasiga prylar med tanken att någon gång använda dem i något pysselprojekt.

När jag förra veckan läste på om städning hittade jag lite tips som kan underlätta rensandet:
  1. Gå en runda runt huset och plocka snabbt ihop 27 saker som du inte behöver. Knyt igen påsen och släng den.
  2. Säkert har du som jag platser i huset där "högar" tenderar att samlas. Skräp drar till sig skräp (det gäller både tankar och prylar!) Gå igenom alla högarna en gång för alla. Tänk noga över om du kan organisera utrymmet hemma på ett bättre sätt så att du slipper högarna, som ju ofta är minst sagt estetiskt otilltalande.
  3. Här kommer nog det absolut bästa tipset. Skaffa fram tre kartonger/fina lådor och märk dem slänga, ge bort och lägg undan. Se till att du med jämna mellanrum går över ditt hem och rensar med hjälp av lådorna. Sedan gäller det bara att se till att sakerna inte blir kvar i lådorna...
Säkert har du massor av prylar som någon annan skulle uppskatta mer än du. Jag gissar att du känner till sajter som Blocket och Tradera, men har du hört talas om ganska nya Bjussa? Där skänker både privatpersoner och företag bort saker som de inte längre behöver. Och det är alldeles gratis att annonsera.

Idag har vi haft budgetmöte inför vår resa till Afrika om en månad. Vi kommer att göra ett antal studiebesök och har börjat diskutera vad vi skulle kunna ta med oss som personerna vi möter kan tänkas uppskatta. Programmet är inte riktigt klart, men vi besöker ett hospice för personer med HIV, ett äldreboende och förmodligen ett barnhem. En kollega till mig har varit på äldreboendet. Där bor 20 gamla människor i en barack - alla i samma rum. Dem vill jag gärna hjälpa. Vill du också hjälpa till - med pengar eller prylar? Hör av dig till mig! mariejusinski@hotmail.com

Lite pinsamt, men jag bjuder på denna:
En bild på allt onödigt jag förvarade i mina jackfickor.
Gissa då hur mycket onödiga saker jag har hemma i mitt hus.

3 kommentarer:

  1. Bra tankar! Jag behöver definitivt decluter härhemma. Spännande med Afrikaresan också, berätta gärna mer om det vid tillfälle! Vilka åker? Följer några elever med? Nyfiken... Har hört från A att vi har samma ämneskombo, förresten. Kul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det behöver nog alla... Jättespännande med Afrika. Jag jobbar på omvårdnadsprogrammet och detta är ett utbyte med skolor där nere. Vi är 20 som åker, varav fyra lärare och alltså 16 elever. Vi ska titta på sjukvården där nere och lära oss om lite kulturella skillnader. Ja, Annika nämnde det. Jag har alltid kännt mig lite unik - men på mitt jobb är vi nu tre(!) med samma kombination! Jag har bara psykologi nu, så jag är nästan lite nervös för hur det ska gå med engelskan i Sydafrika.

      Radera
    2. Åh så kul! Vilket äventyr! Jag hade ett långvik som engelskalärare en termin på omvårdnadsprogrammet på St Görans Gynnasium när jag var gravid. Alla skolor och program har olika touch eller vad man ska säga. Jag ska göra VFU på högstadiet nu i vår och jag tilltalas på något vis av den åldersgruppen. De är bråkiga men har man "vunnit" dom är dom lojala till tusen är min än så länge ringa erfarenhet. Gymnasieelever är mer uppe i sitt tycker jag. Vi får se var jag hamnar till slut. Lycka till med förberedelserna och resan! Det verkar fantastiskt!

      Radera