onsdag 30 maj 2012

Ljusglimtar

Ni som är lärare vet hur denna tiden på året ser ut. Det finns inte direkt tid att blogga. Därav min tystnad denna vecka. Mitt i allt arbete har det i alla fall funnits några ljusglimtar:

Idag kom månadens glossybox. Åh, så spännande att öppna. Månadens innehåll var bland annat en fin rougeborste, handkräm, mineralrouge och bodylotion. Och just det, och om någon vill ha en lila/cerise läppenna, säg till! Tänderna ser jättevita och fina ut. Men jag kan säga att själva jag inte alls såg så fin ut.


Visst är det konstigt hur smaken förändras när vi blir äldre? Rabarber är en smak som jag verkligen inte tålde som liten. Förra veckan höll jag plötsligt på att förgås av längtan efter rabarbersaft. Tur då att jag har en bror som bor på landet. Nu har jag två flaskor stående här hemma om någon annan är sugen. I fantastiska månadsmagasinet Filter finns den här månaden bland annat en artikel om luktsinnet. Vet du att minnen förändras varje gång du "plockar fram dem"? De färgas av hur du mår och vad du tänker på. Det gäller inte luktminnen! Kanske för att det är så viktigt att vi minns till exempel lukten av något som gjort oss sjuka. Dessutom kan lukter plocka fram minnen från flera år tidigare i livet än vad bilder och ljud kan göra. Själv kastas jag tillbaka till min barndom när jag känner lukten av bland annat sågspån, nyklippt gräs och nybakad sockerkaka.

rabarbersaften

Lyckliga barn. Finns det något som gör en mer glad? 10-åringen J har längtat efter att fiska riktigt länge nu, och i söndags fick han äntligen följa med sin morfar och fiska sill. Efter någon timme kom de tillbaka med hundratalet sillar (spöfiske!). Något förvånad konstaterade jag att mina pojkar älskar sill. "Kungligt gott" tror jag var uttrycket de använda för att beskriva smaken. Jag kände mig duktig som rensade.

Sill är lätt att laga. Vänd i mjöl/salt/peppar. Stek i smör.
Servera gärna på grovt bröd, lite lök och färsk dill.

1 kommentar:

  1. Duktigt jobbat! Här blir det ingen rabarbersaft, men om några veckor kan vi kanske få till EN liten paj om vi drygar ut med jordgubbar. :) Kanske skulle ha fyllt på med lite näringsrik jord i höstas? Kram!

    SvaraRadera