fredag 27 september 2013

Karlskrona från sin bästa sida

"Våra" sydafrikaner har varit här i två hela dagar nu. De har ett intensivt schema med många studiebesök, men även roliga och spännande aktiviteter. Jag kom just hem från en fantastisk kväll på Harry's, en restaurang i stan. Jag tyckte redan att de behandlat oss så schysst i och med att vi fick maten billigare, men när vi var där såg de även till att vi fick hela nattklubben Sliver för oss själva i flera timmar. Våra sydafrikanska ungdomar dansade loss ordentligt och fick själva stå i DJ-båset. Jag blev helt lycklig i hela kroppen bara av att se dem så glada. När vi gick fick alla ungdomarna nallar med Harry's logga på. Det blir ett fint minne att ta med sig hem.

Det är många som ställt upp och varit extra schyssta - utöver Harry's. Till exempel sponsrade Maxi i Karlskrona med en hel påse toalettartiklar var till alla eleverna, och hotell Conrad låter dem bo extra billigt och tar jätteväl hand om dem. De kommer att få snygga fotbollströjor som jag fått köpa billigt/fått av Stadium och Intersport. Dessutom tog jag initiativ till en klädinsamling till dem, så igår fick de gå in i ett klassrum på skolan och plocka på sig så mycket kläder de bara ville. Det var ett nöjt gäng som traskade hemåt genom stan, fullastade med kassar.

En annan höjdpunkt mitt på dagen idag var lunchbesöket på Pingstkyrkans café här i stan. De gick in i kyrkosalen för att titta på den och plötsligt bröt allihop ut i lovsång. Det kändes också i hela kroppen. Efter sin vackra hymn ställde sig nästan hela gruppen och bad till Gud. Högt tackade de till exempel för att just de hade fått chansen att göra den här resan. Det var en fin stund.

Jag var lite nervös när de skulle komma till min skola - över att våra elever inte skulle våga prata med dem, men det har gått jättebra. De har haft många fina samtal med nya vänner och fått lära sig massor om hur vårt skolsystem fungerar. De är helt tagna över att svenska ungdomar faktiskt "får betalt" (studiebidrag) för att gå i skolan.

Det känns som om allt hårt arbete verkligen har varit värt det. Jag har aldrig sett ett så tacksamt gäng!

foto: Emelie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar