tisdag 9 juli 2013

En alldeles ledig dag

Känner du dig stressad? Då kan jag varmt rekommendera en alldeles-ensam-dag-utan-några-planer-alls-förutom-att-njuta-av-livet. Min såg ut så här:

Vakna utan väckarklocka av solen som skiner in genom fönstret.
Omsorgsfullt välja en bok att njuta av, liggandes i solen.
Skära ett paket GB-glass i två delar och avnjuta halva i solen. Kanske känna en stund senare att det skulle vara gott med ytterligare lite glass.
Vila i hängmattan och låta mig gungas av vinden.
Ta en promenad till jordgubbslandet och njuta av årets allra sista söta, solvarma gubbar. 
Spana ut över ett lugnt hav.
Gå vidare till nästa land och repa några sockerärtor. Plocka en bukett ringblommor och dillkronor.
Läsa dikter i hammocken och drömma mig bort.
Hinna njuta länge nog av ensamheten för att hinna sakna. 
Vara lycklig över att just detta är min plats på jorden.

Den fina sköldpaddan har tillhört min kollegas familj i 30 år.
Han kan konsten att leva långsamt.
Nu på sommaren kryper han mest bara runt i trädgården hela dagarna.
För mig räcker det långt med ett par sådana dagar i sommar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar